PARTNERZY:
PATRONATY:

1
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
20 maja 2021 08:30 Prezentacja 3,411 odsłon

Górniczy pejzaż 4.0 – pieśń przyszłości czy aktualna konieczność?

ABB kładzie silny akcent na rozwój portfolio rozwiązań cyfrowych, bo to aktualnie najsilniejszy trend i naturalny kierunek rozwoju technologicznego większości klientów firmy
fot: ABB

Czy polskie firmy wydobywcze mają szansę nadążyć w globalnym wyścigu ku transformacji cyfrowej, która w czasach pandemii nabiera coraz większego rozpędu? Jak działać i planować rozwój, by w obecnej sytuacji nie tylko nie powiększać luki technologicznej, ale sukcesywnie ją zmniejszać? - Na te i inne pytania odpowiada Piotr Skorynko, ekspert ABB ds. innowacji w górnictwie.

Inwestycje w rozwój usług cyfrowych są w okresie pandemii bardzo modne. Globalne koncerny IT na większości światowych parkietów od przeszło roku notują sukcesywne wzrosty, a w ślad za tym wiele firm technologicznych zaczyna skręcać w kierunku rozwoju portfolio usług cyfrowych...
Pandemia zdecydowanie przyspieszyła cyfryzację. Według raportu Banku Światowego i PARP, w jej wyniku 32 proc. polskich firm zaczęło używać lub zwiększyło użycie Internetu, mediów społecznościowych, fachowych aplikacji czy platform cyfrowych w celach biznesowych.

W naszym przypadku to nie jest kwestia mody czy trendów okresu pandemii, a długoterminowa, świadoma i realizowana konsekwentnie od lat strategia ABB, wynikająca przede wszystkim z sygnałów, jakie wysyłają nam nasi klienci, działający praktycznie na całym świecie i we wszystkich gałęziach przemysłu. W wielu przypadkach nasze relacje z nimi sięgają początku ubiegłego wieku i trwają nieprzerwanie do dzisiaj. Dzięki temu nasza wiedza o procesach przemysłowych jest stale aktualna i ewoluuje wraz z rozwojem poszczególnych gałęzi przemysłu. Stąd właśnie silny akcent ABB na rozwój portfolio rozwiązań cyfrowych, bo to jest aktualnie najsilniejszy trend i naturalny kierunek rozwoju technologicznego większości naszych klientów na świecie.

Również w branży górniczej?
Branża górnicza znajduje się teraz w punkcie zwrotnym i mierzy się z szeregiem wyzwań, takich jak konieczność poprawy wydajności, redukcja kosztów, zabezpieczenie aktywów. Wysoka produktywność staje się jednym z głównych wskaźników konkurencyjności. Rozwiązania cyfrowe mają potencjał, aby otworzyć w tym zakresie nowe możliwości. Umożliwiają m.in. zwiększanie wiedzy o procesie produkcyjnym, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i wydajność planowanych działań oraz mniejszą awaryjność maszyn.

Czy możemy uznać, że „Przemysł 4.0” przestał być już marketingowym sloganem, ekstrawagancją niegodną czasów kryzysu i marzeniem o sterowaniu fabryką przez smartfona?
Wbrew opinii sceptyków, w koncepcji Industry 4.0 nie chodzi i nigdy nie chodziło o „zabawę” w niesprawdzone rozwiązania kosztem głównego biznesu. Według analiz McKisey & Company cyfryzacja sektora wydobywczego na świecie do roku 2025 może przynieść oszczędności na poziomie 373 miliardów dolarów. Możemy jednocześnie wskazać co najmniej trzy obszary o największym potencjale cyfryzacji: zwiększenie produktywności, bezpieczeństwa i wtórne zagospodarowanie odpadów produkcyjnych. Na rynku polskim nasi klienci i partnerzy z branży wydobywczej zdają sobie z tego sprawę, prowadząc szereg inicjatyw i wdrożeń, których suma w przyszłości może wyznaczać nowe trendy branżowe.

Na przykład?
Doskonałym przykładem i dowodem na innowacyjność polskiej branży wydobywczej na światowym poziomie jest projekt zrealizowany przez Lubelski Węgiel Bogdanka, którego celem była poprawa efektywności operacji wydobywczych dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analityki danych. LW Bogdanka wraz z ABB uruchomiła platformę Industrial Internet of Things (IIoT, czyli Przemysłowy Internet Rzeczy), aby połączyć różne systemy wchodzące w skład cyfrowego portfolio ABB AbilityTM MineOptimize, a także urządzenia oraz usługi. W efekcie powstało narzędzie do usprawnienia procesów decyzyjnych, konserwacji predykcyjnej oraz efektywnego wykorzystania zasobów i koordynacji operacji w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie się sprawdziło i wspólnie planujemy realizację kolejnych projektów. Dzięki temu LW Bogdanka będzie miała swój udział w oszczędnościach wyliczonych przez McKisey & Company. Więcej na ten temat będzie można dowiedzieć się podczas tegorocznej, trzydziestej edycji Szkoły Eksploatacji Podziemnej, gdzie wspólnie z LW Bogdanka poprowadzimy panel poświęcony temu zagadnieniu.

Czym jest wspomniane ABB AbilityTM MineOptimize?
ABB Ability™ MineOptimize zapewnia operatorom kopalń pakiet połączonych cyfrowo rozwiązań, produktów i usług, aby zoptymalizować cykl życia kopalni oraz zapewnić, że właściwi ludzie mają właściwe informacje we właściwym czasie. Jednym z tych elementów jest np. rozwiązanie Proces and Power Control, zwiększające efektywność działań operatora poprzez zorientowanie na analizę sytuacyjną w celu uniknięcia błędów operacyjnych. Zaawansowane sterowanie procesem zmniejsza zużycie energii i zwiększa produktywność przy jednoczesnym utrzymaniu pożądanej jakości przez 24 godziny na dobę.

Z kolei rozwiązania Asset Management i Condition Monitoring minimalizują nieplanowane przestoje i zwiększają dostępność sprzętu, pomagając jednocześnie w optymalizacji działań konserwacyjnych, a Operation Management System i Stockyard Management System pozwalają operatorowi reagować w czasie rzeczywistym na wszelkie zakłócenia i wspomagają planowanie dzięki automatycznemu harmonogramowi. W rezultacie można uzyskać znacznie lepsze wykorzystanie maszyn i wzrost wydajności o 5-10 proc. Oprócz tego systemy zarządzania informacją produkcyjną konsolidują dane na poziomie zakładu oraz zapewniają wgląd w informacje i wskaźniki KPI w postaci łatwych do zrozumienia raportów, a nasze usługi ABB Ability™ Performance Optimization for Hoists łączą specjalistów ABB z zespołami i sprzętem klienta na miejscu, w czasie rzeczywistym.

Bezpieczeństwo całej infrastruktury jest zapewnione dzięki portfolio usług i produktów ABB Ability™ Cybersecurity. Od niedawna dane operacyjne, inżynieryjne i informatyczne z rozbieżnych systemów mogą być integrowane, kontekstualizowane i analizowane w całkowicie innowacyjny sposób przez platformę ABB Ability™ Genix Industrial Analytics and AI. Postrzegam uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję jako jedyny sposób na nadanie sensu ogromnym ilościom danych przemysłowych, uzyskanie głębszego wglądu i przekształcenie ich w odpowiednie działania w celu optymalizacji działalności przedsiębiorstwa.

Wdrożenie takich rozwiązań załatwia sprawę cyfryzacji przedsiębiorstwa?
Z pewnością samo wdrożenie rozwiązań software’owych nie załatwia sprawy. Skuteczna cyfryzacja wymaga także m.in. odpowiedniego przygotowania pracowników. Nasze podejście do transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie pomaga jednak sprecyzować strategię cyfrową, szybciej osiągnąć cele strategiczne i skupić się na właściwych projektach o najlepszym zwrocie z inwestycji.

Nie jest tajemnicą, że branża wydobywcza nie jest w czołówce najbardziej zdigitalizowanych sektorów. Czy wszystkie wspomniane rozwiązania są więc już rzeczywiście stosowane w kopalniach na świecie, czy to na razie jeszcze pieśń przyszłości?
Rozwiązania cyfrowe ABB działają w ponad 1000 kopalń na całym świecie i - tak jak wspomniałem – również w Polsce. Tu także jesteśmy obecni od lat, choć w wielu miejscach kojarzona jest głównie nasza tradycyjna oferta, na przykład maszyny wyciągowe. To jednak będzie się szybko zmieniać, ponieważ wierzę, że rozwiązania cyfrowe, odpowiadające na konkretne wyzwania klientów, takie jak nasze, będą stałym elementem polskiego pejzażu industrialnego - Pejzażu 4.0.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ZGBUF
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,214 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]