- Niemal połowa z badanych Polaków deklaruje zamiar wyjazdu na urlop własnym samochodem - wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Automarket.pl, internetowej platformy do sprzedaży samochodów z różnymi formami finansowania dostarczanymi przez spółki z grupy PKO BP.
W poniedziałkowym komunikacie podano, że w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Automarket.pl, plany wyjazdowe deklaruje 77,5 proc. dorosłych Polaków. Blisko połowa z nich (42,5 proc.) wie już na pewno, że w podróż wyruszy własnym autem, a zastanawia się nad tym kolejnych 38 proc. respondentów. Tylko 22,5 proc. osób jednoznacznie deklaruje, że w tym roku w ogóle nie wyjedzie na wakacje.
Dodano, że jednym z powodów, dla których część badanych nie zdecydowała jeszcze, czy pojedzie na wakacje swoim autem jest przekonanie, że posiadany samochód nie nadaje się na dłuższe wyprawy.
Do takich wątpliwości przyznaje się ponad 1/3 badanych: co trzecia osoba z tej grupy ma auto za małe, by pomieścić wszystkie potrzebne bagaże i pasażerów, a co czwarta wskazuje na awaryjność, czy niepewność sprawności samochodu w dłuższych podróżach. Co piąta osoba niezadowolona z własnego auta, narzeka, że samochód jest nieekonomiczny (dużo pali) i nie nadaje się do jazdy w terenie lub na gorszej nawierzchni podczas wakacyjnych eskapad.
Jak podano w komunikacie, ze względu na te obawy, coraz więcej klientów indywidualnych interesuje się wymianą auta na nowe lub przynajmniej nowsze.
Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, 40 proc. klientów przyznaje, że poszukuje auta z uwagi na problemy techniczne obecnie posiadanego pojazdu - komentuje cytowany w komunikacie Krzysztof Blinowski z platformy Automarket.pl.
Jak wskazano w komunikacie, na wzrost popytu przed wakacjami nakłada się ograniczenie w podaży aut używanych, ponieważ w czasie pandemii firmy mniej chętnie wymieniały samochody na nowe. Ponadto w ubiegłym roku występowały przejściowe ograniczenia produkcji, wynikające z lockdownów i problemów w dostawie komponentów.
Rynek wyraźnie się zmienia - dostęp do nowszych (do 5 lat) aut jest bardziej ograniczony, a popyt wciąż wysoki, obserwujemy więc wzrost cen. Nawet jednak w takiej sytuacji w branży, na Automarket.pl staramy się stale poszerzać ofertę - na naszej platformie dostępnych jest wiele nowszych samochodów. Porównując dane z końca zeszłego roku oraz te z pierwszego kwartału 2021, obserwujemy duży wzrost zainteresowania klientów. Pomimo pandemii, odnotowujemy kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby zapytań o pojazdy - dodaje Blinowski.
Jak podaje Automarket.pl w nowej rzeczywistości konsumenci cenią sobie możliwość zdalnych zakupów i spodziewają się, że oferta e-commerce będzie obejmowała coraz więcej dóbr i usług. Branża sprzedaży aut dotychczas opierała się powyższemu trendowi, jednak w drugim roku pandemii już co piąty Polak oczekuje, że będzie miał możliwość zakupu samochodu przez internet.
Według Blinowskiego jeszcze 2-3 lata temu trudno było sobie wyobrazić sytuację, w której klient wyklikuje używany samochód z dostawą pod drzwi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.