Gliwicki Rower Miejski powinien ruszyć do 29 maja br., po rocznej przerwie i z nowym operatorem - zapowiedział samorząd miasta. Większość rowerów miejskich w miastach regionu, które dotąd je uruchamiały, już działa. Wyjątkiem jest Zabrze, które prowadzi przetarg na tegorocznego operatora.
W marcu br. samorząd Gliwic, gdzie do 2019 r. system roweru miejskiego obsługiwała spółka Nextbike Polska i gdzie w ub.r. nie uruchamiano rowerów miejskich, podał, że przetarg na ich obsługę w tym roku wygrało konsorcjum firm Roovee i Orange Polska - za ok. 950 tys. zł. W środowym, 5 maja, biuletynie miasto poinformowało, że umowę z konsorcjum podpisało 30 kwietnia br.
Choć planowano, że Gliwicki Rower Miejski 2021 ruszy 1 maja, z przyczyn formalnych podpisanie umowy niestety się przesunęło. Formalności udało się dopełnić w ostatni piątek, co oznacza, że uruchomienie GRM powinno nastąpić najpóźniej 29 maja - zgodnie z zapisami umowy wykonawca ma 30 dni na zorganizowanie stacji i uruchomienie systemu - napisali gliwiccy samorządowcy.
Zgodnie z umową w tym roku po Gliwicach ma jeździć 300 rowerów miejskich, które będzie można pobrać i pozostawić na 30 stacjach w różnych dzielnicach miasta. System będzie funkcjonował bez przerw do 30 listopada, a każda ze stacji wyposażona będzie w panel informacyjny, średnio po 15 stojaków oraz średnio po 10 rowerów.
W ub.r. Roovee zorganizował system pilotażowy w sąsiednim Zabrzu - z 60 rowerami w 13 stacjach. W tym roku to miasto dopiero wyłoni operatora systemu składającego się z 14 punktów wypożyczania rowerów i 70 jednośladów. Otwarcie ofert w trwającym przetargu zaplanowano na czwartek 6 maja; okres obowiązywania zamówienia to koniec listopada 2022 r.
Ponadto Roovee działał w ub.r. w zagłębiowskiej Czeladzi, zapewniając tam 50 rowerów. 1 kwietnia władze Czeladzi potwierdziły, że tego dnia tamtejszy system został wznowiony.
Systemy rowerowe działające w pozostałych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obsługuje spółka Nextbike Polska. Od 1 kwietnia z jej systemów można korzystać w Katowicach, Sosnowcu i Tychach; wcześniej, 21 marca, uruchomiono też rower miejski w Chorzowie, a od 26 kwietnia w Siemianowicach Śląskich.
Staraniem GZM w obecnym sezonie systemy rowerów Nextbike działające w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Tychach i Siemianowicach Śląskich znów są interoperacyjne. Oznacza to możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym. Działająca od 2017 r. GZM wprowadziła tę możliwość od 2019 r. (wówczas zasada obowiązywała też w Gliwicach oraz Zabrzu).
Rozwiązanie wprowadzono w oczekiwaniu na uruchomienie Roweru Metropolitalnego, który ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla wszystkich 41 tworzących GZM miast i gmin. Ostatnio Metropolia przygotowywała procedurę dialogu konkurencyjnego, w której powstać mają ostateczne założenia systemu.
Jego całoroczność, a także inne wstępne założenia, przyniosła koncepcja zamówiona w lipcu ub. roku, a opublikowana pod koniec stycznia br. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano np., aby w wypożyczalniach Roweru Metropolitalnego udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.