Spółka Tramwaje Śląskie otrzymała w czwartek ostatni z 35 nowych tramwajów z opóźnionego zamówienia w bydgoskiej Pesie. Pierwsze wagony wyjechały na tory Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w październiku ub. roku.
W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach.
W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m. Realizacja tego kontraktu nie napotkała większych opóźnień.
W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto, które obejmuje 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m. Pierwszy z pojazdów 25-metrowych został dostarczony do katowickiej zajezdni Zawodzie w lipcu ub. roku.
Ogółem Tramwaje Śląskie zamówiły u bydgoskiego producenta (w zamówieniu podstawowym) 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych typu 2017N oraz osiem pojazdów 32-metrowych typu 2012N-10. Ostatni z krótszych pojazdów dotarł do Katowic 15 kwietnia, natomiast dostawa ostatniego z dłuższych tramwajów zaplanowana i zrealizowana została 22 kwietnia.
Możemy być zadowoleni, że producent zrealizował całe zamówienie podstawowe. Wszyscy pamiętamy, że te niemal trzy lata od podpisania umowy były dla Pesy czasem trudnym. Uwierzyliśmy jednak w przyjęty przez firmę plan naprawczy i nie zawiedliśmy się - skomentował cytowany w czwartkowej informacji TŚ prezes spółki Bolesław Knapik.
Mamy satysfakcję, że Pesa wróciła do równowagi i dostarczyła nam wszystkie zamówione wagony. Teraz czekamy na realizację zamówienia opcjonalnego - dodał prezes Tramwajów Śląskich.
Umowa między przewoźnikiem a producentem zakładała możliwość zamówienia opcjonalnie do pięciu wagonów 25-metrowych. TŚ postanowiły skorzystać z opcji, zamawiając dodatkowe pięć wagonów 2017N. Aneks do umowy o wartości ponad 30 mln zł netto podpisano na początku grudnia ub. roku. Według deklaracji Pesy produkcja już trwa i wagony powinny zostać dostarczone do 30 września 2022 r.
Zrealizowana już umowa z Modertransem na 10 krótkich pojazdów również obejmowała prawo opcji. TŚ deklarowały, że będą chciały z niego skorzystać w III etapie swojego unijnego projektu, zamawiając dodatkowo pięć krótkich wagonów jednokierunkowych. Łącznie w obecnej perspektywie nowych wozów na terenie GZM ma więc pojawić się 50.
Zakupy taboru są częścią projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.