Zarząd Transportu Metropolitalnego - organizujący komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przyjął nowy projekt jednolitego wyglądu rozkładów jazdy, słupków i gablot przystankowych. Zmiany mają oznaczać m.in. poprawę funkcjonalności i estetyki przystanków.
Jak poinformował rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek, celem wprowadzenia nowego systemu informacji wizualnej na przystankach ma być ułatwienie podróżowanie komunikacją miejską; z kolei organizatorowi ma być łatwiej zarządzać przystankami i znajdującymi się na nich informacjami.
Opracowany projekt łączy różne podsystemy, obejmujące przede wszystkim informację przystankową, ale też np. informacje na automatach biletowych. Zmianom mają ulec w zasadzie wszystkie ich elementy.
Zmodyfikowany zostanie wygląd rozkładów jazdy oraz ich oznaczenia graficzne, co ma przełożyć się na poprawę ich czytelności. Wszystkie rozkłady będą drukowane na białym tle. Kolor żółty, który dotąd pojawiał się na rozkładach linii tramwajowych, zarezerwowany będzie dla doraźnych zmian.
Na tablicach przewidziano kody QR, których zeskanowanie odeśle do internetowego rozkładu jazdy danego stanowiska. W gablotach pojawią się miejsca, w których pasażerowie będą mogli znaleźć najważniejsze informacje dotyczące organizacji ruchu. Jednocześnie na rozkładach przy numerach linii objętych zmianami pojawią się znaczniki i kody QR, odsyłające do komunikatów na stronie ZTM.
Ujednolicony ma zostać wzór tablic z nazwami przystanków, które będą znajdowały się w górnej części wiat przystankowych. W górnym boku słupków z rozkładem jazdy oznaczone zostaną numery linii. Słupki będą składały się z modułów, dzięki czemu wymiana ich poszczególnych elementów ma przyspieszyć działanie zespołów obsługujących przystanki i zmniejszyć koszty utrzymania.
Jednolity system oznacza łatwiejszą i sprawniejszą wymianę informacji i rozkładów jazdy na przystankach. Będzie to też miało odbicie w finansach. Poprzez wykorzystanie tych samych i niezależnych względem siebie elementów na przystankach, zyskujemy możliwość wymiany tylko części, które tego wymagają - powiedziała, cytowana przez Wawrzaszka, dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.
Oszczędności będą również generowane dzięki temu, że ograniczymy liczbę typów elementów infrastruktury przystankowej. Zamawianie większej liczby jednego rodzaju części obniża jednostkowe koszty produkcji - dodała.
Projekt sytemu informacji wizualnej dla transportu miejskiego dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii został przygotowany przez TUKEJ. To grupa projektowa, którą na stałe tworzą Justyna Kucharczyk i Agnieszka Nawrocka - związane z ASP w Katowicach, przy współpracy ze studiem ITEM Karoliną Hołdys i Joanną Pastusińską.
Przygotowanie projektu poprzedziła analiza wszystkich blisko 7 tys. przystanków w Metropolii, do której ZTM przystąpił latem ub. roku. Według Wawrzaszka dużą rolę odegrali tu studenci i doktoranci Politechniki Śląskiej, którzy opracowali aplikację mobilną, znacznie przyśpieszającą i ułatwiającą inwentaryzację.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.