Szyb odwadniający Ewa w Bytomiu będzie musiał przejść remont? Spółka Restrukturyzacji Kopalń postanowiła zamówić analizę wytrzymałościową zbrojenia szybowego.
Szyb Ewa jest obok szybu Krystyna jednym z dwóch szybów pozostałych po zlikwidowanej w 1998 r. Kopalni Węgla Kamiennego Szombierki. O ile Krystyna jest nieczynnym zabytkiem, o tyle Ewa w dalszym ciągu spełnia swe zadania. Funkcjonuje tu podległy SRK Centralny Zakład Odwadniania Kopalń Ruch II Pompownie Stacjonarne Pompownia Szombierki.
- Przeprowadzone pomiary grubości ścianek zbrojenia szybowego szybu Ewa wykazały w przypadku znacznej liczby dźwigarów oraz prowadników zużycie w okolicach 50 proc. ich pierwotnego wymiaru nominalnego najcieńszej ścianki. Ponieważ obecne warunki obciążenia zbrojenia szybowego szybu Ewa są zdecydowanie mniejsze niż były w czasach funkcjonowania kopalni Szombierki, zdecydowano się na przeprowadzenie analizy celem oceny, czy możliwe jest uzyskanie odstępstwa, pozwalającego na zwiększenie granicznego zużycia elementów zbrojenia szybowego. Ponieważ zmieniły się warunki eksploatacji zbrojenia szybowego związane z oddziaływaniem naczyń na zbrojenie szybu, koniecznym stało się opracowanie dokumentacji analizy wytrzymałościowej zbrojenia szybowego szybu Ewa, uwzględniającej aktualne warunki eksploatacji szybu i górniczego wyciągu szybowego - informuje Wojciech Jaros, rzecznik prasowy Spółki Restrukturyzacji Kopalń w Bytomiu.
Analiza jest konieczna ze względu na wymóg, jaki stawia Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych. Zgodnie z tym przepisem zużycie elementów stalowego wyposażenia szybu górniczego nie może być większe niż połowa pierwotnej grubości nominalnej.
Potrzeba przeprowadzania tego rodzaju analiz wynika z obserwacji i regularnych kontroli stanu urządzeń i zbrojenia szybów. Podobne zadanie było wykonywane na zlecenie SRK w pompowni Pstrowski szyb Gigant.
Bytomski szyb Ewa jest jednoprzedziałowym szybem wdechowym materiałowo-zjazdowym. Jazda ludzi i transport materiałów odbywają się do poziomów 630 i 790 m. Szyb udostępnia także poziomy 340 i 510 m. Od zrębu do głębokości 530,6 m szyb posiada obudowę ceglaną. Niżej, do swego dna na poziomie 837,8 m znajduje się obudowa betonitowa.
Szyb zgłębiono w latach 1869-1873, a obecna stalowa wieża wyciągowa koloru niebieskiego pochodzi z 1969 r. Pierwsza wieża szybowa szybu Ewa była obrócona o 90 stopniu w stosunku do obecnego ustawienia. Spowodowało to potrzebę przezbrojenia szybu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Oczywiście dopuścić do użytku, do jazdy ludzi pod jednym warunkiem; ten kto to dopuści raz w tygodniu zjeżdża tym szybem
Tak się kończą ciągłe zaciskania pasa finansowego w zakładach SRK.