REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 kwietnia 2021 11:25 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.2 tys. odsłon

Pociągi pasażerskie pojadą przez ekspedyt PGNiG?

Ewentualna odbudowa trasy kolejowej Kostrzyn - Stargard może wpłynąć na funkcjonowanie ekspedytu PGNiG w Barnówku pod kątem wjazdów i wyjazdów z bocznicy
fot: Tomasz Rzeczycki

Od ponad dwudziestu lat ślepo zakończona lini kolejowa nr 430 wykorzystywana jest wyłącznie do przewozu ropy naftowej i siarki, wydobywanych przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. Na końcu linii znajduje się należący do PGNiG ekspedyt Barnówko, gdzie następuje załadunek wagonów-cystern. Dalsza część trasy kolejowej w stronę Myśliborza została rozebrana.

Niedawno jednak województwo zachodniopomorskie zgłosiło do rządowego programu Kolej Plus odtworzenie ciągu linii kolejowych 411, 422 i 430 łączących w przeszłości Kostrzyn nad Odrą i Stargard przez Myślibórz i Barnówko. Władze województwa zachodniopomorskiego nie konsultowały z PGNiG zamiaru odbudowy korytarza komunikacyjnego łączącego powiat gorzowski z powiatem stargardzkim. Czy to oznacza, że w razie ewentualnej finalizacji inwestycji, pociągi pasażerskie zaczną jeździć przez teren ekspedytu PGNiG w Barnówku?

- Linia kolejowa nr 430 Kostrzyn - Barnówko jest zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Sam punkt ekspedytu w Barnówku jest bocznicą PGNiG, który działa od marca 1999 r. Obecnie nie jest możliwy przejazd pociągów pasażerskich przez tory ekspedytu. Między Stargardem a Kostrzynem ruch pociągów towarowych prowadzi się na odcinkach Stargard - Stargard Kluczewo oraz Barnówko - Kostrzyn, na którym obowiązuje prędkość 20 km/h - stwierdza Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Licząca 22 km linia kolejowa nr 430 Kostrzyn - Barnówko dawniej nosiła numer 410. W 2020 r. PKP PLK dla zwiększenia bezpieczeństwa przewozów towarowych między Barnówkiem a Kostrzynem za 9,5 mln zł wybudowały nowe wiadukty kolejowe w okolicy Dąbroszyna i Cychrów. Nową nawierzchnię zyskały również trzy przejazdy kolejowo-drogowe w Barnówku, Dębnie i Cychrach. Z tych udogodnień korzystają składy towarowe wysyłane do klientów PGNiG.

PGNiG gospodarzy tylko na niewielkim fragmencie linii kolejowej.

- Przedmiotem dzierżawy przez PGNiG jest odcinek linii kolejowej 430 (dawniej 410) o długości 293 m toru oraz grunt pod torem o powierzchni 5650 m kw. Umowa dzierżawy obowiązuje od dnia 30.12.2009 r. - informuje Biuro Prasowe PGNiG.

Czy plan odbudowy linii kolejowej kolidowałby z funkcjonowaniem terminalu? Spółka uważa, że zwiększenie ruchu kolejowego na linii 430 może mieć wpływ na pracę ekspedytu pod kątem wjazdów i wyjazdów składów z bocznicy.

- Działalność ekspedytu wiąże się bezpośrednio z eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w rejonie Dębna. Praca kopalni Dębno przewidywana jest jeszcze na około 20 lat - wskazuje Biuro Prasowe PGNiG.

Po raz ostatni pociągi pasażerskie przez Barnówko jeździły pod koniec września 1999 r. Do ewentualnego przywrócenia połączeń droga jest daleka. Zdaniem PKP Polskie Linie Kolejowe SA, wszystkie perony znajdujące się na zarządzanych przez nie liniach między Stargardem a Kostrzynem (411, 422, 430), wymagają modernizacji, aby mogły przyjmować pociągi pasażerskie.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BNKMZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Mają fedrować do końca przyszłego roku. Termin zostanie przesunięty?
12 września 2024
25.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]