- Po sześć ofert dostał samorząd Zabrza w podzielonym na dwie części przetargu na budowę dwóch dworców autobusowych - wszystkie mieszczą się w założonym budżecie. Dofinansowane przez Unię Europejską obiekty mają powstać w miejscu dotychczasowych dworców: w centrum i dzielnicy Rokitnica.
Opublikowane pod koniec października ub. roku postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwie części, obejmując realizację obu obiektów wraz z przylegającą infrastrukturą drogową. Jak wynika z informacji na platformie zamówień zabrzańskiej Jednostki Gospodarowania Nieruchomościami, w piątek otwarto oferty.
Oba obiekty, nazywane przez zabrzański samorząd centrami przesiadkowymi: większy w centrum przy ul. Goethego oraz mniejszy, w Rokitnicy przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia, chce budować tych samych sześciu wykonawców. Budżet dla większego dworca miasto określiło na 81,9 mln zł brutto, a dla mniejszego na 26,3 mln zł - łącznie 108,2 mln zł brutto.
W obu częściach przetargu najtańsze oferty złożył Budimex: odpowiednio za 52,3 mln zł i 19 mln zł brutto. Kolejne ceny zaproponowały spółki z grupy NDI: 54,7 mln zł i 19,2 mln zł. Najdroższe oferty opiewają na 70 mln zł i 24,8 mln zł. Miasto oszacowało obejmujący oba obiekty unijny projekt na 119,5 mln zł. Dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego to 96,4 mln zł.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zabrzańskiego samorządu przy ul. Goethego przewidziano budowę obiektu o pow. ok. 10,4 tys. mkw. z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem P&R oraz poczekalnią i punktami usługowymi. W Rokitnicy zaplanowano perony otwarte, niewielki parking zewnętrzny oraz obiekt o pow. 276 m kw. (poczekalnię i drobne usługi).
W obu miejscach dostępne mają być stacje ładowanie pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride oraz infrastruktura towarzysząca (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Przewidziano przebudowę dróg i sieci infrastruktury.
Dzięki realizacji projektu transport na terenie Zabrza będzie bardziej atrakcyjny, a przesiadanie na wszelkie rodzaje transportu zbiorowego i rowerowego, łatwiejsze. Wzrośnie również ilość miejsc parkingowych w Zabrzu, co umożliwi pozostawienie samochodu w centrach przesiadkowych w przypadku kontynuacji podróży innym środkiem transportu. Istotnym efektem realizacji projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza - zapowiedziało w ub. roku, po otrzymaniu unijnego dofinansowania, miasto.
Dokumentację projektową obu inwestycji wykonała gliwicka pracownia An Archi Group. Dworzec w centrum ma przyjąć formę trzykondygnacyjnego obiektu o długości boku przylegającego do ul. Goethego 120 m i powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m kw. Na parterze mają znaleźć się miejsca postojowe dla autobusów (11 stanowisk, w tym trzy dla oczekujących) oraz pas postojowy o długości 48 m dla taksówek i busów, poczekalnie i pomieszczenia obsługi.
Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym 10 miejsc dla niepełnosprawnych, dziewięć miejsc tzw. kiss&ride i sześć miejsc ładowania samochodów elektrycznych. Jedną ładowarkę przewidziano też na parterze dla autobusu elektrycznego. Nad częścią obiektu ma znaleźć się czwarta kondygnacja - tzw. zielony dach z tarasem widokowym.
Nowy dworzec autobusowy przy ul. Goethego nie będzie połączony funkcjonalnie (kładką czy tunelem) z praktycznie przylegającym do niego peronem zabrzańskiego dworca kolejowego. Pasażerowie będą nadal pokonywali 220 metrów pieszo do istniejącego budynku dworca kolejowego i dostawali się na peron dotychczasowym przejściem pod torami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.