REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 marca 2021 06:08 Polska Agencja Prasowa

Metropolia przygotowuje zamówienie Roweru Metropolitalnego oraz velostrady

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin
fot: Krystian Krawczyk

Procedurę dialogu konkurencyjnego, w której powstaną ostateczne założenia zamawianego systemu Roweru Metropolitalnego, przygotowuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej władze kończą też uzgodnienia z gminami w srawie budowy pierwszej autostrady rowerowej, tzw. velostrady.

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach.

Całoroczność funkcjonowania systemu, a także inne wstępne założenia, przyniosła koncepcja, zamówiona przez GZM w lipcu ub.r., a opublikowana pod koniec stycznia br. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, by w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki, zamiast drogich stacji.

Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co 300-450 m, podczas gdy teraz jest to ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów z dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast wzrosłaby około pięć razy - do ponad 8 tys., a liczba stacji z około 180 do ponad 940. Nowością byłoby równoległe stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych.

Koncepcja nie określiła precyzyjnie wielu ostatecznych założeń. Jak poinformował przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, nastąpi to w procedurze dialogu konkurencyjnego. Zamawiający zaprasza w niej dopuszczonych wykonawców do składania ofert wstępnych (jeszcze bez ceny), prowadzi z nimi negocjacje, na tej podstawie formułuje opis przedmiotu zamówienia i zaprasza do składania ofert.

W tej chwili musimy przeprowadzić dialog konkurencyjny, z którego będą wynikały założenia do ew. przetargu. Cały czas liczymy, choć według ekspertów to dla nas wyzwanie, żeby ten system uruchomić w przyszłym roku, przynajmniej w jego połowie. Gdyby się to nie udało, będzie to początek sezonu 2023 r. - zapowiedział Karolczak.

Niezależnie od zapewnienia szerokiego dostępu do wypożyczalni Metropolia przygotowuje założenia budowy nowych dróg rowerowych. W ub.r. w odrębnej koncepcji zarekomendowano wariant przebiegu pierwszej metropolitalnej velostrady, mającej zapewnić szybki i bezpieczny przejazd rowerzystom, poprzez odseparowanie od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych.

Na podstawie otrzymanej analizy Metropolia zarekomendowała prace przygotowawcze na dwóch odcinkach. Pierwszy z nich, o długości 5,4 km i szacunkowej wartości 8,1 mln zł, to Katowice (Bulwary Rawy) - Sosnowiec (ul. Hallera, S86). Drugi, o długości 2,9 km i szacunku kosztu 5 mln zł ma prowadzić z Sosnowca (ul. Hallera, S86) to Będzina/Czeladzi (DK 86).

Wykonawca koncepcji pierwszej velostrady zaproponował także warianty kolejnych połączeń. Pierwszy zakłada połączenie Bytomia i Piekar Śląskich z Chorzowem, Siemianowicami Śląskimi i Katowicami. Drugi łączy Katowice z Tychami. Trzeci wyznacza przebieg trasy przez Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską i Chorzów po Katowice.

- Koncepcja została przedstawiona gminom, których dotyczy - powiedział Karolczak. - W tej chwili trwają ostatnie ustalenia, w jaki sposób doprowadzić do powstania projektu budowlanego. Zainteresowanie gmin jest i wspólne ustalenia co do przebiegu są. Szczegóły mamy nadzieję ogłaszać w najbliższym czasie - zrelacjonował.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BOLEV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Będzie nagroda jednorazowa w górniczej spółce. Kiedy wypłata?
29 stycznia 2025
20.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]