REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 sierpnia 2010 10:32 : : autor: Kajetan Berezowski - Trybuna Górnicza 1.6 tys. odsłon

Na górniczym Rozbarku w Bytomiu powstają kit-cary

Ryszard Konwacki w swoim „królestwie”
fot: Kajetan Berezowski

Niemożliwe? A jednak! Na górniczym Rozbarku w Bytomiu powstają kit-cary, pojazdy zmontowane z części i podzespołów wytwarzanych dla pojazdów produkowanych wielkoseryjnie przez światowych gigantów motoryzacyjnych. Czego potrzeba, aby taką produkcję uruchomić? Okazuje się, że naprawdę niewiele.

 

Wystarczy kilkudziesięciometrowe pomieszczenie z kanałem, komplet narzędzi, a nade wszystko zamiłowanie do motoryzacji.

 

– Żarty żartami, to nie żadna fabryka, tylko zwyczajny warsztat. Jest to zajęcie dla pasjonatów, marzących o podróżowaniu własnym, osobiście skonstruowanym pojazdem – wyjaśnia szczegóły swego nietypowego hobby Ryszard Konwacki.

 

Kit-cary, albo po polsku „samy”, są wynalazkiem brytyjskim. Idea trafiła również do Polski i choć po naszych drogach jeździ niewiele „samów”, to ich liczba rośnie z roku na rok. Szybko nie dogonimy pod tym względem Niemców czy Francuzów, ale w przyszłości… kto wie?

 

– Kogo jak kogo, ale miłośników motoryzacji nigdy u nas nie brakowało. Kiedyś właściciele trabantów, syrenek, warszaw czy „maluchów” byli często zdani sami na siebie, gdy przydarzyła się awaria. Ci, którzy wiedzieli, jak się z samochodem obchodzić, cieszyli się nim długie lata. Dziś ich wnuki konstruują własne pojazdy – przyznaje bytomski konstruktor, nie kryjąc, że drogi wszystkich twórców „samów” prowadzą w jednym i tym samym kierunku, czyli na „szrot”. To tam właśnie zdobywa się poszczególne części pojazdu – recykling z prawdziwego zdarzenia.

 

Model „sama”, który powstaje właśnie w prowadzonej przez Krzysztofa Konwackiego pracowni projektowania i budowy pojazdów, działającej pod auspicjami Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 oraz Centrum Kształcenia Praktycznego w Bytomiu, ma w założeniu połączyć tanią eksploatację z wygodą dla czterech osób.

 

Budowany egzemplarz testowo-pokazowy dostosowany jest jeszcze do wykorzystania elementów z „malucha”, niemniej większość rozwiązań konstrukcyjnych jest zaczerpniętych z nowocześniejszych pojazdów-dawców – tłumaczy pomysłodawca, zasiadając dumnie w fotelu kierowcy.

 

Wykonana jest główna konstrukcja nadwozia oraz największa część laminowana, czyli przód. Zamocowane są także fotele przednie oraz kolumna kierownicy. Pozostało wykonanie wnętrza i drzwi. Powstaną prawdopodobnie z aluminium. Samochód musi zostać ponadto wyposażony w kilka mechanizmów precyzyjnych. Według założeń będzie napędzany benzyną i prądem elektrycznym.

 

Bytomski miłośnik kit-carów ma już na swym koncie doskonale spisujący się w terenie pojazd typu wojskowego. Jego nadwozie powstało metodą „gięcie, cięcie i spawanie”. Sprawdzona ta metoda zostanie ponownie zastosowana przy budowie „sama” dla czterech osób.

 

Jego zdaniem nadszedł już najwyższy czas, aby na naszym rynku pojawiły się zestawy samochodowe do samodzielnego montażu. I choć tego rodzaju opowieści wydają się wręcz nieprawdopodobne, to warto uzmysłowić sobie fakt, że jeszcze ćwierć wieku temu telefony komórkowe również należały do tematyki z gatunku science fiction.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KEWXP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ruszyły poważne zmiany kadrowe w oddziałach PGG
31 grudnia 2024
26.2 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]