Po sześć ofert otrzymały samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka Tramwaje Śląskie w dwóch przetargach na przebudowę głównej śródmiejskiej arterii tego miasta. Wszystkie oferty znacznie przekraczają przewidziane łączne budżety; najtańsze - łącznie o ponad 60 mln zł.
Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu tworzących główną oś komunikacyjną miasta ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudować tam ok. 5 km trasy tramwajowej.
Inwestycja jest głównym elementem zapoczątkowanego kilka lat temu wspólnego przedsięwzięcia magistratu i operatora tramwajów, przygotowywanego pod kątem wykorzystania funduszy unijnych obecnej perspektywy finansowej. W poprzednich latach wykonano skoordynowane prace projektowe - pod kątem prac zamawianych obecnie wspólnie przez miasto i Tramwaje Śląskie.
Prace te podzielono w dwóch przetargach na dwa odcinki przecinające ścisłe centrum miasta: od pętli na ul. Sobieskiego przy dawnej kopalni Paryż do al. Róż (wraz z pętlą) oraz od al. Róż do ul. Kasprzaka (wzdłuż której kolejny odcinek został już wyremontowany). Termin wykonania prac założono do końca marca 2023 r.
Przetargi ruszyły w połowie grudnia ub.r. Po kilkakrotnych przesunięciach terminów oferty otwarto w poniedziałek: w obu postępowaniach oferty złożyli ci sami wykonawcy. W pierwszym, przy założonym budżecie 55,7 mln zł brutto, najtańszą ofertę złożyła spółka ZUE - za 85 mln zł; w drugim - przy budżecie 51,1 mln zł najtańszy okazał się ten sam wykonawca; z ceną 84,3 mln zł brutto.
Najdroższe oferty w obu przetargach opiewają odpowiednio na 172 mln zł i 160,3 mln zł brutto. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zamawiających, planowane są jeszcze aukcje elektroniczne.
Jak wynika z dokumentacji zamieszczonych na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, spółka ta w obu przetargach zaplanowała modernizację łącznie ok. 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego) - z wyłączeniem już zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.
Samorząd Dąbrowy Górniczej zmierza do budowy i przebudowy infrastruktury pieszo-rowerowej oraz częściowej zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących, pod kątem optymalnego wykorzystania istniejącego pasa drogowego dla nowej infrastruktury pieszej, rowerowej i zbiorowej.
Miasto chce przebudować istniejące skrzyżowania (niektóre zmienić na ronda) oraz przystanki (powstać mają m.in. dwa zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe), zmienić układ przejść (zaplanowano m.in. rozbiórkę części istniejących przejść podziemnych; inne przejścia podziemne mają zostać przebudowane) i zmodernizować oświetlenie.
Miasto zgłosiło swoje przedsięwzięcie - jako część zadania Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza - do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. W ramach Promowania zielonej mobilności lokalny samorząd m.in. buduje już nowe węzły przesiadkowe przy głównych stacjach i przystankach kolejowych i realizuje nowe połączenia rowerowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.