W ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl uruchomiono wirtualną porównywarkę, która pozwala oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu. Narzędzie uwzględnienia taryf poszczególnych operatorów po podwyżkach cen energii ze stycznia tego roku - informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
PSPA wyjaśnia, że korzystanie z porównywarki jest proste. Wystarczy wybrać interesującą nas taryfę danego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (Enea, Energa, Innogy, PGE, Tauron), markę i model samochodu, deklarowany przebieg pojazdu oraz prognozowany udział ładowania EV w warunkach domowych. W ten sposób dowiemy się, ile będzie nas kosztowało ładowanie naszego EV w cyklu miesięcznym i rocznym.
Narzędzie pozwala także wpisać zużycie energii gospodarstwa domowego na inne potrzeby, dzięki czemu, w prosty sposób możemy ustalić zarówno prognozowany rachunek za prąd, z uwzględnieniem auta i bez, a także porównać wysokość rachunku z innymi opcjami taryfowymi.
– URE 20 stycznia br. zaakceptował taryfy dystrybucyjne dla wszystkich grup odbiorców oraz taryfy sprzedaży energii, z których korzysta ok. 60 proc. odbiorców w Polsce z grupy gospodarstw domowych. W taryfie dystrybucyjnej została zawarta m.in. opłata mocowa oraz opłata OZE. W konsekwencji, rachunki za prąd w gospodarstwach domowych w 2021 r. wzrosną średnio o ok. 9-10 proc. W jakim stopniu wpływa to na koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu? Na to pytanie odpowiada uruchomione przez nas narzędzie – mówi Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA, które realizuje kampanię elektromobilni.pl wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu.
Na stronie PSPA czytamy, że w przypadku taryfy G11 średni wzrost ładowania EV i kosztów energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wynosi 3,6 proc. Dla taryfy G12 podwyżka jest najniższa i wynosi 1,4 proc. Z kolei w przypadku taryfy G12w zanotowano najwyższą podwyżkę wynoszącą aż 9,8 proc. Mimo zmian, w 2021 r. ładowanie samochodu w domu jest w dalszym ciągu bardziej opłacalne niż tankowanie pojazdów spalinowych na stacjach paliw.
Przykładowo, w przypadku uwzględnienia w analizie kompaktowego Volkswagena ID.3, średniego, rocznego przebiegu w Polsce na poziomie 13 426 km oraz realizację 80 proc. ładowań z wykorzystaniem domowego źródła prądu, zapotrzebowanie na prąd dla samochodu wyniesie 1488 kWh. Przy wyborze taryfy G12 operatora PGE, założono, że wspomniane 80 proc. ładowań odbywać się będzie w niskiej strefie taryfowej.
Z kolei przy taryfie G12w przyjęto 85 proc. z uwagi na niską strefę taryfową obowiązującą w weekendy. We wszystkich analizowanych wariantach najkorzystniej wypadła taryfa G12. Koszt przejechania 100 km wynosi wówczas 7,4 zł. Porównywalny samochód z silnikiem spalinowym pokona ten dystans za ok. 30 zł. Koszt eksploatacji EV stanowi zatem jedną czwartą kosztu użytkowania pojazdu konwencjonalnego.
Na stronie kampanii dostępny jest również m.in. kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych, dzięki któremu każdy kierowca może obliczyć, ile zapłaci za przejechanie 100 km korzystając z usług wiodących operatorów infrastruktury w Polsce.
– Porównywarki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kierowców EV w Polsce. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności PSPA, niemal 97 proc. Polaków chciałoby ładować swój samochód elektryczny w miejscu zamieszkania, ale również mieć dostęp do szybszych ładowarek publicznych. Dzięki porównywarce taryfowej mogą wybrać najbardziej opłacalną ofertę uzupełniania energii w akumulatorze pojazdu w warunkach domowych, a kalkulator kosztów ładowania na stacjach ogólnodostępnych pozwoli im obliczać koszt ładowania akcydentalnego na szybkich stacjach DC – mówi Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.
PSPA informuje, że kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.