Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała od poniedziałku, 15 lutego, w Sosnowcu w rejonie kończącej się budowy dwupoziomowego skrzyżowania drogi nr 94 z ul. Długosza. Po raz pierwszy udostępnione zostaną tam po dwa pasy ruchu w każdą stronę na głównym ciągu trasy.
Droga krajowa nr 94 jest alternatywą dla kierowców podróżujących między centralną częścią woj. śląskiego i Krakowem, którzy nie chcą korzystać z płatnego odcinka autostrady A4. Trasa - od węzła z ekspresową S86 w Sosnowcu do Olkusza w woj. małopolskim - jest dwujezdniowa. Największe korki tworzyły się dotąd - ze względu na znaczny ruch lokalny i aglomeracyjny - w Sosnowcu, przy zabezpieczonym sygnalizacją świetlną jednopoziomowym skrzyżowaniu z ul. Długosza.
Dobiegająca końca inwestycja samorządu Sosnowca ma to zmienić. Umowę z wykonawcą, firmą Banimex, miasto podpisało wiosną 2019 r. - z terminem wykonania do końca 2020 r. W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania powstało już dwupoziomowe z rondem w ciągu drogi ul. Długosza, które przebiega nad poprowadzoną w wykopie główną trasą DK94.
W ten sposób dla jadących przelotową arterią pojazdów po raz pierwszy już kilka miesięcy temu zapewniono bezkolizyjny przejazd, ze zwężonymi do jednego pasa ruchu jezdniami. Pod koniec ub.r., po otwarciu górnej części węzła z wiaduktami nowego ronda oraz łącznicami, możliwy stał się też przejazd ul. Długosza.
Potem jeszcze czasowo zamykano główne nitki DK94, jednak jak przekazał we wtorek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, od poniedziałku po raz pierwszy na przebudowanym skrzyżowaniu dostępne będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, co oznacza, że przebudowa jest już prawie na ukończeniu.
„Przed wykonawcą jeszcze prace w dużej mierze kosmetyczne, sprzątanie oraz malowanie linii. Dlatego nadal proszę o ostrożną jazdę w rejonie przebudowy” - zaznaczył cytowany przez Łysego prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Przebudowa skrzyżowania DK94 jest najdroższą i największą inwestycją drogową w historii sosnowieckiego samorządu. W ramach budowy węzła powstał liczący ok. 1,3 km nowy odcinek DK94, wyremontowano 300-metrowy fragment ul. Długosza razem z chodnikami; zbudowano też drogę rowerową na wiadukcie i wzdłuż samej ul. Długosza.
Na długości kilkuset metrów wzdłuż DK94 powstały ponadto ekrany akustyczne, co ma zmniejszyć hałas wokół drogi. Inwestycja obejmowała również budowę nowego oświetlenia. Na skrzyżowaniu zamontowano sześć kamer monitoringu miejskiego, w tym dwie obrotowe.
Na realizację wartej blisko 100 mln zł przebudowy Sosnowiec pozyskał 74 mln zł dotacji ze środków na Infrastrukturę drogową dla miast z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Termin realizacji inwestycji został w projekcie określony na 31 grudnia 2020 r.
Sosnowieccy samorządowcy zapowiadali już wcześniej, że po zakończeniu inwestycji najprawdopodobniej zamknięte zostanie zabezpieczone sygnalizacją świetlną oddalone o kilkaset metrów od nowego węzła jednopoziomowe przejście dla pieszych, które przecina ruchliwą drogę. W pobliżu znajduje się rzadko używane, zniszczone przejście podziemne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.