Wodorowy autobus Solaris Urbino12 w minionym tygodniu odwiedził kilka polskich miast. Na jego trasie znalazły się Jaworzno, Kraków, Konin, Włocławek i Poznań. Jak poinformowały służby prasowe spółki, pojazd był prezentowany włodarzom miast i przedstawicielom miejskich zakładów komunikacyjnych, którzy mieli okazję poznać zastosowane w nim rozwiązania oraz odbyć jazdę testową.
Solaris podkreśla, ze model Urbino 12 hydrogen jest najbardziej zaawansowanym technologicznie produktem spółki. Jego światowa premiera miała miejsce w czerwcu 2019 roku, podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie.
Urbino 12 hydrogen do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu – oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej.
Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach najnowszej generacji. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Tym samym pojazdy te nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji, a dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.
Z oferty Solarisa skorzystali już klienci w Holandii, Niemczech, Szwecji oraz we Włoszech, zamawiając łącznie kilkadziesiąt autobusów napędzanych energią elektryczna z wodoru. Teraz o jego zaletach mieli okazję przekonać się operatorzy transportu publicznego w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.