Specjalna aplikacja mobilna i elektroniczna platforma informują o jakości powietrza mieszkańców woj. śląskiego i szpitale w regionie. To część projektu InfoSmog-Med, realizowanego przez samorząd województwa i ośrodki naukowe.
Nowym narzędziom oraz kampanii informacyjno-edukacyjnej pod hasłem "Śląskie. Zmieniamy powietrze na dobre" była poświęcona wtorkowa konferencja w Katowicach i debata ekspercka na temat działań antysmogowych w woj. śląskim.
- Musimy edukować, w sposób nowoczesny pokazywać, że rzeczywistość się zmienia. Aplikacja przygotowana w ramach kampanii i projektu daje nam możliwość przewidywania jakości powietrza, która ma fundamentalny wpływ na jakość naszego życia - powiedział marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.
Członkini zarządu woj. śląskiego Izabela Domogała zaznaczyła, że system będzie też ważnym źródłem informacji dla jednostek służby zdrowia. "Kiedy czerwony kolor pokaże, że jakość powietrza jest zła, będą mogły się przygotować na przyjęcie większej liczby pacjentów" - powiedziała. Izabela Domogała przypomniała, że w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 na działania w zakresie poprawy jakości powietrza w woj. śląskim przeznaczono 0,5 mld euro, dzięki temu wymieniono m.in. ponad 4300 pieców na bardziej ekologiczne, a na drogi i tory województwa wyjechało 450 ekologicznych pojazdów.
Prof. Andrzej Lekston ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu powiedział, że zanieczyszczone powietrze nie tylko zaostrza choroby przewlekłe, ale też upośledza płodność i negatywnie wpływa na rozwój dzieci już na etapie życia płodowego. - Przeciętny Europejczyk żyje z powodu zanieczyszczeń krócej o 8 miesięcy, Polak - aż o 10 miesięcy krócej - podkreślił. To także wymierne koszty ponoszone przez państwo - według szacunków zła jakość powietrza może kosztować Polskę nawet 13 proc. PKB poprzez utracone z powodu choroby dni pracy, koszty hospitalizacji, rehabilitacji, wcześniejszych rent i emerytur i utraconych lat życia.
Kampania jest prowadzona przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w partnerstwie z Instytutem Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach oraz Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Jej głównym założeniem jest walka ze stereotypami na temat smogu, a także przedstawienie mieszkańcom regionu najskuteczniejszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza. Ma przekonać mieszkańców regionu do tego, że ich udział i zaangażowanie są niezbędne, by poprawić jakość powietrza w regionie.
Ambasadorem kampanii "Śląskie. Zmieniamy powietrze na dobre" został znany popularyzator nauki dr Tomasz Rożek. Zrealizuje on serię filmów, w których spojrzy na temat zanieczyszczeń powietrza z różnych perspektyw. Filmy dostarczą również praktycznych wskazówek na temat skutecznego ograniczania negatywnego wpływu smogu na nasze zdrowie. Tomasz Rożek poprowadzi także webinarium z udziałem ekspertów oraz zaprosi wszystkich mieszkańców województwa śląskiego do wzięcia udziału w specjalnym, proekologicznym challenge'u w mediach społecznościowych.
W ramach projektu powstała aplikacja i platforma Śląskie SMOGSTOP, oparte na szczegółowych analizach medycznych oceniających ryzyko wystąpienia i zaostrzenia schorzeń nie tylko kardiologicznych, ale również diabetologicznych, pulmonologicznych i pediatrycznych w zależności od poziomu zanieczyszczeń powietrza. Aplikację Śląskie SMOGSTOP można pobrać ze sklepu Google Play oraz z App Store.
Z materiałami stworzonymi w ramach kampanii odbiorcy spotkają się m.in. w internecie, radiu, telewizji, na przystankach i w komunikacji miejskiej; materiały dostępne są także na stronie slaskiesmogstop.pl. W ramach akcji stworzone zostały m.in. spoty, ulotka, plakat, filmy informacyjno-edukacyjne dla uczniów i seniorów, scenariusze lekcji i cykl audycji w radiu i telewizji z udziałem ekspertów. Kampanię zakończy wydarzenie plenerowe dla dzieci i dorosłych, podczas którego mają odbyć się warsztaty promujące proekologiczne i prozdrowotne zachowania.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.