Sejmowa komisja energii, klimatu i aktywów rozpatrzyła w piątek i pozytywnie rekomendowała projekt zmiany prawa energetycznego, Komisja wprowadziła szereg poprawek, kolejne mają się pojawić w II czytaniu projektu.
Na skutek uwag i zastrzeżeń, jakie pojawiły się w trakcie rozpatrywania projektu, przedstawiciele ministerstwa klimatu zadeklarowali, że na II czytanie przedstawią szereg poprawek, które mają usunąć wątpliwości, m. in. w obszarach przewidzianych przez regulację kar pieniężnych oraz sposobów ochrony danych osobowych.
Wśród zmian wprowadzonych przez komisję znalazła się modyfikacja definicji hybrydowej instalacji OZE. Zmiana podnosi z 3504 do 5256 MWh/MW/rok łączny stopień wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej zespołu hybrydowego. Przedstawiciele rządu tłumaczyli, że celem tej zmiany jest rozwijanie bardziej stabilnych dla systemu źródeł OZE. Stąd podniesienie progu, co ma się przekładać na większą sterowalność.
Komisja wprowadziła też zapisy, mające umożliwić wypłatę w 2021 r. rekompensat dla sprzedawców prądu za utrzymanie cen w warunkach ich wzrostu w 2018 r. z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, wraz z korektą planu finansowego tego funduszu.
Sprecyzowano też, że gdy w nowelizacji jest mowa o magazynach energii, chodzi o magazyny energii elektrycznej.
Projekt zmiany Prawa energetycznego przewiduje stworzenie centralnego systemu informacji rynku energii (CSIRE). Jego operatorem (OIRE) będzie operator systemu przesyłowego energii elektrycznej. Ustawa ma wskazywać, jakie dane będą mogły być gromadzone i udostępniane.
W projektowanej nowelizacji przewiduje też zapisanie harmonogramu montażu przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD) energii elektrycznej liczników zdalnego odczytu - tzw. inteligentnych. Do końca 2023 r. ma je mieć co najmniej 15 proc. odbiorców danego OSD, dwa lata później - 35 proc., na koniec 2027 r. wskaźnik ten ma wynosić co najmniej 65 proc., a do końca 2028 r. - co najmniej 80 proc. Dane z liczników o pobranej z sieci i oddanej do niej energii będą sumowane w okresach 15 min. Gromadzone będą też dane o mocy, parametrach jakościowych i inne, których zbieranie będą przewidywać odrębne przepisy.
Nowe zapisy zawierają też pakiet rozwiązań dla magazynów energii elektrycznej, w tym ujednolicenie ich definicji, obecnie różnych w różnych aktach prawnych. Magazynowanie zostanie zwolnione z obowiązków taryfowych. Magazyny o mocy do 10 MW nie będą wymagały koncesji, te o mocy powyżej 50 kW będą musiały być wpisane do rejestru magazynów odpowiedniego operatora.
Projekt zakłada, że w rozliczeniach za usługę przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej dla magazynu przyjmuje się regułę salda - podstawą do rozliczeń stawki sieciowej ma być wyłącznie różnica pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej przez magazyn energii elektrycznej i energii ponownie wprowadzonej do sieci z tego magazynu, co określa się jako stratę w procesie magazynowania energii elektrycznej. Uzasadnieniem jest fakt, iż energia elektryczna wprowadzona z magazynu energii elektrycznej do sieci będzie zużyta przez odbiorcę końcowego, który będzie obciążony opłatą sieciową za tę ilość zużytej energii elektrycznej.
Likwiduje podwójne pobieranie opłat dystrybucyjnych i przesyłowych - za energię pobraną z sieci do magazynu i oddaną z magazynu do sieci
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.