REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
20 grudnia 2020 13:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 5 tys. odsłon

Kto straci na otwarciu linii kolejowej do lotniska Pyrzowice?

Nasyp linii kolejowej nr 182 w Miasteczku Śląskim
fot: Tomasz Rzeczycki

Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie ocalała częściowo za sprawą przemysłu górniczego. Obecnie czynny jest tylko jej wschodni odcinek, gdzie prowadzi się przewozy kruszywa z kopalni dolomitu w rejonie Siewierza. Krok po kroku trwają starania w celu odbudowy całości trasy, z myślą o ruchu pasażerskim do lotniska Pyrzowice.  Jednak nie każda miejscowość położona przy lotniskowej linii skorzysta z inwestycji. Część dawnych stacji i przystanków pasażerskich nie zostanie odtworzona i nie będą się tam zatrzymywać pociągi, jakie mają połączyć lotnisko z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.

Częściowo rozebrana trasa kolejowa z Zawiercia do Tarnowskich Gór liczyła 45 km. Na potrzeby kopalni odkrywkowej wykorzystywany jest liczący 15 km odcinek Siewierz - Zawiercie. Pozostałe tory zostały w większości zdemontowane. Nie ma także wiaduktu w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908 Tarnowskie Góry – Częstochowa.

Pod koniec październik właściciel trasy, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, podpisała umowę na odbudowę trasy. Inwestycja ma otrzymać dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Odbudowana trasa ma zostać zelektryfikowana. Pociągi pomiędzy Tarnowskimi Górami a Zawierciem mają się zatrzymywać na następujących przystankach i stacjach: Miasteczko Śląskie Centrum, Pyrzowice Lotnisko, Mierzęcice, Siewierz, Poręba i Zawiercie Kądzielów. Dwie pierwsze z wymienionych oraz ostatnia będą zupełnie nowymi przystankami w miejscach, gdzie nigdy wcześniej postojów pociągów nie było.

Tak ustalony wykaz postojów oznacza, że trzy inne dawne przystanki nie zostaną odtworzone. Taki los ma spotkać przystanki Ożarowice oraz Miasteczko Śląskie Żyglin i Żyglin Brynica. Mieszkańcy Żyglina i Brynicy będą mogli co najwyżej podziwiać pociągi na lotnisko z okien domów, ale do nich nie wsiądą. Rektywacją tych przystanków nie są zainteresowane władze Miasteczka Śląskiego, w granicach którego leżą zarówno Brynica, jak i Żyglin.

- Założeniem PKP PLK SA w kwestii opracowania dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie było maksymalne skrócenie czasu przejazdu do lotniska pasażerskiego w Pyrzowicach. W związku z powyższym odległości między stacjami kolejowymi ograniczały możliwości lokalizacji dodatkowych peronów w poszczególnych gminach. Ponadto, ruch pasażerski na dodatkowych stacjach w naszej gminie byłby znikomy, mając na myśli stacje kolejowe w Żyglinie i Brynicy. Jednocześnie mając na uwadze uwarunkowania terenowe w miejscu dawnej stacji kolejowej Żyglin PKP PLK SA zaprojektowały tzw. mijankę techniczną dla pociągów, na której również zostanie wybudowany peron. Będzie to stacja techniczna, która ma też pełnić rolę awaryjnej stacji kolejowej dla peronu pasażerskiego Miasteczko Śląskie Centrum - stwierdza Michał Skrzydło, burmistrz Miasteczka Śląskiego.

Zdaniem burmistrza planowany przystanek Miasteczko Śląskie Centrum, który ma powstać na południe od cmentarza, ponad istniejącym przystankiem końcowym GKW Miasteczko Śląskie Wąskotorowe, wystarczy mieszkańcom gminy. Niedaleko od niego znajduje się bowiem przystanek autobusowy, z którego dojechać można do Żyglina, Żyglinka i Brynicy. Obok nasypu kolejowego znajduje się należąca do gminy nieruchomość, która umożliwi powstanie parkingu samochodowego dla kierowców dojeżdżających na pociąg do Zawiercia.

Ruch pasażerski na linii Zawiercie - Tarnowskie Góry prowadzony był w latach 1942-1964. Potem, do 1975 r. odbywał się na odcinku Zawiercie - Żyglin. W 1992 r. ustał ruch towarowy od Tarnowskich Gór do Mierzęcic, a dziesięć lat temu - dowóz zaopatrzenia do składu paliwa pyrzowickiego lotniska. Od tego czasu trasą kursują składy z kopalnianmy urobkiem między Siewierzem a Zawierciem.

Pierwszym lotniskiem pasażerskim w Polsce, do którego uruchomiono pociągi, było to w podkrakowskich Balicach. W latach 2006-2014 funkcjonował w jego pobliżu przystanek Kraków Balice. Przestał być używany po przebudowie trasy, gdy we wrześniu 2015 r. uruchomiono nowy przystanek Kraków Lotnisko położony bliżej płyty lotniska. Także we wrześniu 2015 r. powstał przystanek Gdańsk Port Lotniczy na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W czerwcu 2012 r. kolej dotarła na lotnisko Okęcie w Warszawie, gdzie utworzono podziemny przystanek końcowy. Pół roku później pierwsze pociągi pasażerskie wjechały na stację Lublin Airport w Świdniku. Tam jednak ruch pociągów zawieszono 24 listopada 2020 r. Natomiast od czerwca 2013 r. część pociągów osobowych łączących Kołobrzeg ze Szczecinem wjeżdża na ślepo zakończoną trasę do przystanku Port Lotniczy Szczecin Goleniów, położonego w lesie niedaleko wsi Glewice. Prócz tego w styczniu 2016 r. na Mazurach na południe od Szczytna uruchomiono krótką linię do przystanku Szymany Lotnisko.

Lotnisko w Pyrzowicach ma być drugim w Polsce, obok lotniska w Gdańsku, przy którym zaprojektowano przelotową linię kolejową w dwóch kierunkach. W pozostałych przypadkach tory kończą się ślepo na stacjach lotniskowych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OBLAV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rozmawiali o przyszłości kopalni, eksploatacja będzie kontynuowana
10 grudnia 2024
15.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]