Kosztem niespełna 4 mln zł netto samorządowa spółka Tramwaje Śląskie przebuduje kolejny odcinek swojej sieci w Zabrzu, w dzielnicy Maciejów. Będzie to czwarty z siedmiu odcinków torowisk w Zabrzu zaplanowanych do modernizacji w obecnej perspektywie unijnej.
Jak poinformował w poniedziałek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, tego dnia zarząd spółki zawarł wartą niespełna 3,7 mln zł umowę z firmą Tor-Krak na przebudowę do połowy maja 2021 r. torowiska tramwajowego w rejonie skrzyżowania ul. Wolności z ul. Knurowską na pograniczu Zabrza i Gliwic. Cytowany przez Zowadę, prezes TŚ Bolesław Knapik ocenił, że "zadanie jest stosunkowo nieduże".
- Chodzi o odcinek torowiska od miejsca, gdzie w 2014 r. zakończyliśmy modernizację w ramach poprzedniego naszego projektu inwestycyjnego (), przez jezdnię ul. Knurowskiej u jej wlotu do ul. Wolności, przez wjazd na teren zajezdni autobusowej PKM Gliwice do rozjazdu w stronę zajezdni tramwajowej. To około 230 m dwutorowej linii tramwajowej - uściślił Knapik.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami w ramach wspartego obecnymi środkami unijnymi projektu inwestycyjnego Tramwajów Śląskich przewidziano modernizację siedmiu odcinków torowisk na terenie Zabrza. Cztery z nich obejmują torowiska, po których kursuje linia nr 5, łącząca Zabrze z Bytomiem.
Wśród nich w maju br. tramwajowa spółka zamówiła przewidziane na 11 miesięcy prace wzdłuż ul. Bytomskiej: od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z Pętlą Biskupice oraz rozjazdami (to ok. 2,3 km toru pojedynczego: 1 km dwutorowej linii wydzielonej z jezdni oraz pętla; za niespełna 14,5 mln zł netto).
W centrum Zabrza odnowiono torowisko wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi. To krótki fragment sieci tramwajowej - ok. 1650 metrów toru pojedynczego za ok. 23,5 mln zł netto. Wcześniej na terenie Zabrza zmodernizowano most nad potokiem Julka przy granicy z Bytomiem i dwutorową linię w jego sąsiedztwie.
Kolejne roboty tramwajowe w Zabrzu zaplanowano w ciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki i od ul. św. Floriana do granicy z Rudą Śląską, a także od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego.
Modernizacje odcinków w Zabrzu są częścią projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Cały projekt zakładał do niedawna: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (ostatnio z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.