Zarząd Morskiego Portu Gdynia formalnie uruchomił procedurę na wybór partnera prywatnego w sprawie zaprojektowania, budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego - poinformował w piątek, 6 listopada, kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.
- Postępowanie dla projektu Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia prowadzone jest w formie dialogu konkurencyjnego. To najbardziej optymalna forma prowadzenia zamówienia przewidzianego w ustawie Prawa Zamówień Publicznych i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) dla dużych projektów infrastrukturalnych - wyjaśnił Wojciechowski.
Podkreślił, że rozpoczęcie dialogu konkurencyjnego jest jednym z "kluczowych kamieni milowych projektu budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia".
Spośród wszystkich zgłoszeń wybranych zostanie maksymalnie pięć podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego.
- W trakcie trwania dialogu Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA udostępni jego uczestnikom zbiór dokumentów, takich jak ocena efektywności, studium wykonalności, analizy środowiskowe i koncepcje wielobranżowe. Efektem dialogu konkurencyjnego będzie złożenie ofert, spośród których ZMPG SA wybierze najkorzystniejszą. Ze zwycięskim podmiotem zostanie podpisana umowa o PPP na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże Zarząd Portu Gdynia na ponad 30 lat - podał kierownik działu marketingu ZMPG.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego wyznaczono na 15 stycznia 2021 r.
- Niezwykle istotny jest fakt, że projekt Portu Zewnętrznego, jako jedyny na rynku ma obecnie zapewnione finansowanie na budowę infrastruktury dostępowej, w postaci niezbędnych falochronów. Ponadto, realizowana obecnie na terenie stacji Gdynia Port inwestycja PKP PLK o wartości 1,53 mld zł, posiada rezerwę torową na potrzeby Portu Zewnętrznego. W trakcie realizacji jest również modernizacja linii 201 stanowiąca dla Portu Zewnętrznego bezkolizyjne połączenie z południem Polski i Europy - objaśnił Wojciechowski.
Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r.
"Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. W ciągu ostatnich trzech lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w Porcie Gdynia opiewają na kwotę ponad 1 mld zł. Strategiczną inwestycją jest Port Zewnętrzny, który jest w fazie realizacji. Chcemy kontynuować wizję inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, by Port Gdynia na kolejne dekady mógł być generatorem rozwoju gospodarczego kraju" - powiedział w piątek w komunikacie prasowym prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.
W listopadzie ub. roku ZMPG wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju jako doradcę transakcyjnego przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum trzech firm: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka oraz Wyg International (obecna nazwa tej spółki to Databout).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.