Spółka Tramwaje Śląskie w piątek rozpoczęła liniową eksploatację nowych tramwajów 25-metrowych z opóźnionego zamówienia w bydgoskiej Pesie. Dwa pierwsze wagony wyjechały na linię nr 36 w Katowicach.
W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach.
W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m. Realizacja tego kontraktu nie napotkała większych opóźnień.
W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto. Obejmuje ono 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m.
Pierwszy z wozów 25-metrowych dotarł do katowickiej zajezdni Zawodzie w lipcu br. Według piątkowej informacji TŚ do tej pory producent dostarczył sześć wagonów serii 2017N - 25-metrowych. Spośród nich cztery wagony przeszły pozytywnie procedurę odbiorową a piąty jest w trakcie odbioru. W ten weekend spodziewana jest dostawa siódmego wagonu.
Linia nr 36, na którą skierowano dwa pierwsze nowe pojazdy, obsługuje trasę na terenie Katowic - między pętlą w Brynowie a pętlą w Szopienicach. TŚ wyjaśniają, że nowe wagony celowo posyłane są najpierw na trasę w pobliżu zajezdni aby, w razie problemów, szybko reagować.
Tramwaje Śląskie zamówiły u bydgoskiego producenta 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Według zapowiedzi Pesy pierwszy wagon 32-metrowy ma zostać przywieziony do Katowic na przełomie października i listopada, następnie rozpocznie dynamiczne testy homologacyjne.
TŚ zwyczajowo nadają swoim wagonom imiona, konsultując je z pasażerami. W pierwszych dniach listopada na stronie internetowej tramwajeslaskie.eu ma zostać ogłoszony konkurs na imię dla nowych wagonów z Pesy. Dla autora zwycięskiej koncepcji przewidziano nagrody rzeczowe.
Zrealizowana już umowa z Modertransem na 10 krótkich pojazdów przewiduje prawo opcji. TŚ zadeklarowały, że będą chciały z niego skorzystać w III etapie swojego unijnego projektu, zamawiając dodatkowo 5 krótkich wagonów jednokierunkowych. Łącznie w obecnej perspektywie nowych wozów na terenie GZM ma więc pojawić się 50 (tramwaje 32-metrowe mają być dostarczane w dalszej kolejności).
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.