Dziesięć lat temu nakładem kopalni melafiru odbudowana została linia kolejowa Ścinawka Średnia - Tłumaczów. Od tego czasu nie ustają starania, by odtworzyć także transgraniczny odcinek dawnej trasy do czeskich Otovic. Na razie urobek z kopalni do polskich odbiorców dociera koleją, a do czeskich - ciężarówkami.
Tłumaczów to przygraniczna wieś na ziemi kłodzkiej. Przechodziła przez nią linia kolejowa ze Ścinawki Średniej przez Otovice do Broumova. Po drugiej wojnie światowej nie było na niej ruchu pasażerskiego, za to do 1953 r. odbywał się nią tranzytowy przewóz polskiego węgla. Decyzją Ministra Komunikacji nr 2-0608/106/67 z dnia 22 lutego 1968 r. odcinek tej linii od km 0,478 do km 5,800 został przekazany Ministerstwu Górnictwa. Pół roku później zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 144 z dnia 21 sierpnia 1968 r. postanowiono o likwidacji tej trasy od Tłumaczowa do granicy państwowej.
Odbudową linii w charakterze kopalnianej bocznicy podjęła się w pierwszym półroczu 2010 r. poznańska spółka Strateg Capital sp. z o.o. Była ona wówczas właścicielem tamtejszych kopalń odkrywkowych melafiru. Pierwszy pociąg przyjechał do Tłumaczowa 27 lipca 2010 r., nazajutrz po załadunku wyruszył w Polskę z kruszywem. Dozwolona prędkość na bocznicy wyznaczona została na 25 km/godz. Tłumaczowski melafir używany był wówczas m.in. na budowie autostrady A1 czy drogi S5.
Od listopada 2015 r. właścicielem obu tlumaczowskich kopalń jest firma Regnars Sp. z o.o. z Zielonej Góry. Należą do niej kopalnia Tłumaczów-Gardzień, której eksploatacja odbywa się na podstawie koncesji z 1 sierpnia 2006 r., ważnej do 1 sierpnia 2036 r., oraz kopalnia Tłumaczów-Wschód, dla której koncesja wydobywcza wydana została 7 lutego 2007 r., z ważnością do 31 stycznia 2037 r. Pierwsze plany ruchów dla obu zakładów górniczych zatwierdzone zostały w 2008 r.
- Ostatnia kontrola zakładu górniczego Tłumaczów-Gardzień i Tłumaczów-Wschód została przeprowadzona 3 i 4 września 2020 r. – wykazała, że ruch zakładu górniczego jest prowadzony zgodnie z ustaleniami obowiązującego Planu ruchu zakładu górniczego - informuje Iwona Semeniuk, sekretarz dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu.
Strona czeska początkowo obawiała się odbudowy transgranicznego odcinka toru i wpuszczania na swój teren transportów z melafirem. Polscy przewoźnicy samochodowi poradzili sobie z zakazem wjazdu ciężarówek, rejestrując swoje pojazdy jako ciągniki siodłowe. W efekcie otoviccy samorządowcy doszli do wniosku, że nie da się zatamować dostaw z polskiego kamieniołomu. Jak podał serwis naszesudety.pl, możliwością odbudowy linii Tłumczów - Otovice zajmuje się Komisja Rozwoju Wsi czeskiego senatu, a na początku września odbyło się spotkanie przedstawicieli stron z Polski i Czech.
Sprawą zainteresowani są też włodarze gminy Radków, na terenie której leży Tłumaczów, dostrzegając pozytywny aspekt odbudowy bocznicy kolejowej, który przyczynił się do poprawy stanu dróg w gminie.
- Gmina Radków jest przychylna i wspiera pomysł odbudowy odcinka linii kolejowej z Tlumaczowa do Otovic. W sprawie odbudowy tego odcinka prowadzone były rozmowy z firmą Regnars Sp. z o.o. - właścicielem jednej z działek oraz marszałkiem województwa dolnośląskiego. Zdecydowanie zmiana klasyfikacji trasy z bocznicy kolejowej na linię kolejową w celu wprowadzenia ruchu pociągów pasażerskich jest wskazana ze względu na stworzenie alternatywnej trasy dla pociągów łączących Kłodzko z Wałbrzychem, ze względu na zły stan obiektów mostowych oraz tuneli na istniejącej trasie Kłodzko - Wałbrzych – informuje Jan Bednarczyk, burmistrz miasta i gminy Radków.
Aby melafir z Tłumczowa mógł być wożony do Czech torami, nie wystarczy sama odbudowa odcinka granicznego.
- Potrzebny byłby remont toru od Otovic do Broumova, tam ruchu nie ma od dłuższego czasu. Wszystko zależy od tego, jakie by były perspektywy ruchu towarowego. Bo do ruchu pasażerskiego generalnie się dopłaca - mówi dr hab. Jacek Potocki z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Jeleniej Górze.
Melafir jest skałą pochodzenia wulkanicznego. W Sudetach poza Tłumaczowem wydobywany jest w Górach Kamiennych, m.in. w Rybnicy Leśnej.zowskiej kopalni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.