Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przeanalizuje możliwości modernizacji i zbudowania dodatkowych torów pomiędzy Katowicami a Zawierciem. Chodzi o rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego oraz pasażerskiego od towarowego i tym samym skrócenie czasu przejazdu.
Projekt ma duże znaczenie dla rozwoju kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Możliwe będzie zwiększenie przepustowości linii, a tym samym uruchamianie większej liczby połączeń w ruchu regionalnym, będzie też sprawniejszy transport towarów po torach - przekazała spółka PKP PLK, która poinformowała w piątek, 9 października, o podpisaniu umowy na opracowanie studium wykonalności.
Ma ono opisywać możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pomiędzy stacjami Zawiercie i Będzin, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na trasie Katowice - Będzin - Zawiercie. Dodatkowa para torów umożliwi także separację ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Łazy - Zawiercie.
Jak zaznaczają przedstawiciele PKP PLK, dzięki oddzieleniu ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego, na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów, a składy - szczególnie te dalekobieżne, będą mogły jeździć z większą prędkością. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej ma pozwolić na wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej.
"Konsekwentnie zapewniamy mieszkańcom województwa śląskiego coraz lepsze połączenia kolejowe. Widząc ogromny potencjał kolei w regionie, oprócz realizowanych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego, patrzymy także w przyszłość i planujemy sprawny oraz efektywny jej rozwój w aglomeracji śląskiej. Wszystko to służy celowi, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej" - oświadczył, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, głównym celem tej inwestycji jest rozwój połączeń aglomeracyjnych w województwie śląskim, a co za tym idzie, usprawnienie dojazdów mieszkańców regionu do pracy i szkół.
- Skorzystają także pasażerowie wyruszający w dalszą drogę wybierający połączenia dalekobieżne - powiedział prezes.
Jak opisują przedstawiciele PKP PLK, celem planowanej inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu, usprawnienie podróży i przewozu towarów poprzez poprawę przepustowości linii kolejowej na odcinku pomiędzy Katowicami i Zawierciem. Prowadzenie prac studialnych określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowane koszty inwestycji.
Umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla przedsięwzięcia "Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie - Będzin - Etap IV" PKP PLK podpisały z firmą Databout. Wartość umowy to ponad 2 mln zł ze środków budżetowych. Termin realizacji prac studialnych planowany jest na lata 2020-2022. Po opracowaniu studium wykonalności możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych, a następnie prac budowlanych w nowej perspektywie finansowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.