Trwa rozładunek części maszyny TBM, która wybuduje tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Maszyna przed transportem została rozłożona na 129 elementów, pracę ma rozpocząć w marcu przyszłego roku.
TBM (Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Świnoujścia z portu Nansha w Chinach na statku Da Chang, pokonując Północną Drogę Morską.
- Można powiedzieć, że dzisiaj perspektywy, które przed nami, w kwestii stałego - wreszcie - połączenia Świnoujścia z Polską są realizowane. (...) Około pół roku - to czas, kiedy wykonawca zrealizuje komorę startową, kiedy zmontuje w niej maszynę TBM, która jest dzisiaj rozładowywana i ta maszyna będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu - powiedział w piątek, 9 października, podczas briefingu prasowego prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Dodał, że wcześniej odbędzie się "chrzest" maszyny, której imię wybiorą mieszkańcy miasta.
- Ten rząd od początku mówił, że jego celem jest polityka zrównoważonego rozwoju, polityka likwidacji wykluczeń - zarówno w sferze społecznej (...), ale również wykluczeń w wymiarze przestrzennym, komunikacyjnym. (...) To przekłada się na konkretne problemy ludzi w ich codziennym życiu, chociażby mieszkańców Świnoujścia i gości, którzy muszą korzystać z przepraw promowych, co jest niewygodne, utrudnia codzienne funkcjonowanie - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marcin Horała.
TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Ma długość 101 m i waży 2,74 tys. ton. Będzie przewiercała się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Maszyna wiercenie rozpocznie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km; sam tunel, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.
Obecnie na wyspie Uznam budowana jest komora startowa - będzie miała 120 m długości i 20 m szerokości. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Na wyspie Wolin budowana jest natomiast komora odbiorcza maszyny TBM. Działa też zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi).
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin.
Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor, miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. Prace mają się zakończyć w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.