Ze względu na epidemię samorządy lokalne i podmioty gospodarcze znalazły się w trudnym położeniu finansowym; w tym kontekście trzeba dostosować założenia rozwoju elektromobilności do aktualnych realiów - uważają samorządowcy ze Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
Związek przekonuje, że ustawa z 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych powinna zostać znowelizowana. Chodzi o wydłużenie szeregu określonych ustawą terminów, m.in. tego, w którym samorządy powinny zapewnić określoną liczbę publicznych punktów ładowania - z 31 marca 2021 r. na 31 czerwca 2022 r.
Śląski Związek Gmin i Powiatów (ŚZGiP) jest największą regionalną organizacją samorządową w Polsce. Zrzesza 140 jednostek samorządu z woj. śląskiego, w tym wszystkie miasta na prawach powiatu.
Jak poinformowała w piątek, 11 września, rzeczniczka ŚZGiP Dominika Tkocz, w przyjętym przed tygodniem stanowisku zarząd Związku zgłosił uwagi do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Zarząd akcentuje, że nakłada ona na samorządy rozległe obowiązki, które nie są dostosowane do obecnych uwarunkowań ekonomicznych i społecznych - ze względu na epidemię zarówno gminy, powiaty, jak i podmioty gospodarcze mierzą się z ograniczeniami natury finansowej i organizacyjnej.
"Wobec wielu nowych wyzwań, realizowanie wytycznych związanych z tworzeniem odpowiedniej infrastruktury w postaci punktów ładowania i zapewnieniem ekologicznego taboru, o których mówi ta ustawa, nie jest w pełni możliwe" - ocenił, cytowany przez Tkocz wiceprzewodniczący ŚZGiP, prezydent Bielska-Białek Jarosław Klimaszewski. Zapewnił jednocześnie, że rozwój ekologicznego transportu publicznego wciąż jest dla samorządów priorytetem.
ŚZGiP, za pośrednictwem działającej w jego strukturach Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej (skupiającej pracowników urzędów odpowiedzialnych za gospodarowanie energią), zebrał propozycje zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przesyłając je do Ministerstwa Klimatu i Ministerstw Aktywów Państwowych.
Sugestie te dotyczą terminów zobowiązujących samorządy lokalne i przedsiębiorstwa energetyczne do zrealizowania określonych zadań. Odnoszą się również do większości podmiotów gospodarczych, które realizują zadania publiczne na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów oraz samorządów województw).
Samorządowcy postulują np. odsunięcie terminu, w którym powinny zapewnić określoną liczbę publicznych punktów ładowania z 31 marca 2021 r. na 30 czerwca 2022 r., a terminu, w którym powinny zapewnić określony udział pojazdów elektrycznych i gazowych we flocie użytkowanych pojazdów - z 1 stycznia 2022 r. na 1 stycznia 2023 r.
W opinii Związku terminy te jeszcze przed epidemią były zbyt krótkie, a w dobie walki ze skutkami Covid-19, stały się nierealne. "Musimy zracjonalizować zasady wdrażania w Polsce elektromobilności" - oceniła przewodnicząca Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej ŚZGiP, inżynier miejska z Częstochowy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.