PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 września 2020 11:20 Portal gospodarka i ludzie : : autor: TRz 1,759 odsłon

Najstarsze w Polsce tunele drogowe zostaną odnowione

Szosa łącząca Złotniki Lubańskie z zaporą na Kwisie przechodzi przez dwa tunele
fot: Tomasz Rzeczycki

Dwa najstarsze w Polsce tunele samochodowe wykonane techniką górniczą mają przejść w 2021 r. remont. Nie będzie on jednak stanowił jakiegokolwiek utrudnienia dla kierowców, gdyż znajdują się one na szosie niedostępnej dla ruchu publicznego.

Szosa łącząca Złotniki Lubańskie z zaporą na Kwisie znajduje się na Pogórzu Izerskim. To ślepa droga, prowadząca tylko do zapory. Są tam dwa tunele wykute w skale, z czego drugi położony jest tuż przed samą zaporą. Zarządcą drogi w większości jest spółka Tauron Ekoenergia, będąca właściciele Elektrowni Wodnej Złotniki.

- Droga dojazdowa prowadząca przez dwa tunele do EW Złotniki w większej części znajduje się w zarządzie Tauron Ekoenergia. Jest to odcinek drogi rozpoczynający się około 100 m za Ośrodkiem Wypoczynkowym „Złoty Sen” i prowadzący bezpośrednio do EW Złotniki - informuje Anna Ciszewska-Swat, specjalista do spraw komunikacji w spółce Tauron Ekoenergia.

Położone nad brzegiem jeziora zaporowego tunele przez dziesięciolecia stanowiły sporą atrakcję. Od dawna nie można jednak do nich wjechać ani samochodem, ani motocyklem. Wjazd dozwolony jest tylko pojazdom obsługującym elektrownię.

- Budowę zapory i zbiornika na Kwisie rozpoczęto w 1919 r., a elektrownię uruchomiono 20 listopada 1924 r. Tunele najprawdopodobniej wybudowano w tym samym okresie co cały stopień wodny Złotniki. Oba tunele zostały wykonane metodami górniczymi w górotworze. Krótszy tunel ma długość 8 m, a dłuższy 26 m.  Przez tunele prowadzi droga dojazdowa do EW Złotniki, ale ruch pojazdów jest ograniczony dla obsługi elektrowni. Dopuszczony jest ruch pieszy, przez zaporę prowadzi szlak turystyczny. W 2019 r. przeprowadzono prace remontowe tuneli polegające na oczyszczeniu ścian czołowych obydwu tuneli. Na przyszły, 2021 r. planowane jest odnowienie wnętrza tuneli - dodaje Anna Ciszewska-Swat.

Poza tunelami koło Złotników Lubańskich, przez dłuższy czas mieliśmy w Polsce jeszcze tylko jeden tunel drogowy wykonany techniką górniczą. W 1927 r. powstał taki na terenie miasta Piechowice, na szosie prowadzącej z centrum do położonej w Karkonoszach dzielnicy Michałowice. Tamtym tunelem ruch jest dozwolony, kursują nim nawet autobusy komunikacji miejskiej. Dopiero w marcu 2010 r. oddano do użytku czwarty tunel drogowy Emilia w Lalikach, u podnóża Beskidu Śląskiego. W 2014 r. udostępniono tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Całkowicie lub częściowo z użyciem techniki górniczej powstają obecnie tunele m.in. w Warszawie w ciągu drogi ekspresowej S2, na południe od Bolkowa w Górach Wałbrzyskich w ciągu drogi ekspresowej S3, czy też pod zachodnim zboczem góry Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym w ciągu drogi krajowej nr 7.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KDQTX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,323 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]