W drugim kwartale 2020 r. udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów w UE wzrósł do 7,2 proc., w porównaniu do 2,4 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku - wynika z danych opublikowanych w ubiegłym tygodniu przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).
Jak odnotowuje ACEA spadek rejestracji samochodów osobowych w wyniku pandemii COVID-19 wpłynął w szczególności na segmenty aut napędzanych olejem napędowym i benzyną, które łącznie nadal stanowią ponad 80 proc. sprzedaży samochodów. W drugim kwartale sprzedaż samochodów osobowych z silnikami spalinowymi w UE spadła o ponad połowę. Ilość samochodów z silnikiem Diesla zarejestrowanych w Unii w tym okresie spadł o 53,4 proc. do 526,6 tys. sztuk, w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, a ich udział w rynku spadł do 29,4 proc., w porównaniu z 32 proc. w 2019 r. Sprzedaż aut z silnikami benzynowymi zanotowała podobne spadki (-55,0 proc.), z ponad 2 mln sztuk w zeszłym roku do 929,3 tys. w drugim kwartale 2020 r.
Jak wynika ze danych ACEA, od kwietnia do czerwca 2020 r. liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych (ECV) w UE wzrosła o 53,3 proc. do ponad 129,3 tys. Spowodowało to, że ich udział w rynku pojazdów wzrósł z 2,4 proc. w 2019 r. do 7,2 proc. w drugim kwartale 2020 r. Silny impuls do tego wzrostu dała sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV), których sprzedano 66,1 tys., czyli o 133,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych bateryjnych (BEV) był mniejszy i wyniósł 12,7 proc. do poziomu 63,2 tys.sztuk.
Pomimo spadku w drugim kwartale o 7,2 proc., najlepiej sprzedającym się typem pojazdów z alternatywnym napędem w Unii Europejskiej pozostały hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), których sprzedano ponad 172,1 tys. szt., co stanowiło 9,6 proc. unijnego rynku samochodowego.
Sprzedaż samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi etanolem (E85), gazem płynnym (LPG) i gazem ziemnym (NGV) spadła o połowę od kwietnia do czerwca br. (-50,5 proc.), głównie za sprawą silnego skurczenia się rynku włoskiego, który jest największy dla tych rodzajów paliw. W drugim kwartale sprzedaż tego typu aut była na poziomie prawie 34,7 tys. szt., co dało 1,9 proc. udziału w rynku.
Wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym (APV) łącznie stanowiły 18,7 proc. rynku samochodowego UE i od kwietnia do czerwca 2020 roku sprzedano ich 335,9 tys. sztuk, czyli o 1,1 proc. mniej niż w 2019 r. Wśród czterech głównych rynków Francja i Niemcy odnotowały dodatnie wyniki (+ 51,1 proc. i + 20,6 proc.), głównie dzięki sprzedaży hybryd plug-in. Z kolei zarówno Hiszpania (-46,2 proc.), jak i Włochy (-30,2 proc.) odnotowały gwałtowne spadki w drugim kwartale z powodu negatywnych wyników odpowiednio segmentu hybrydowego i LPG.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.