Remont głównego deptaku w Cieszynie - ul. Głębokiej, rozpocznie się 1 września - poinformowała w czwartek rzecznik tamtejszego magistratu Katarzyna Koczwara. Drogowcy przystąpią do pracy 1 września. Planowo mają się one zakończyć z końcem maja 2021 r.
- Inwestycja podzielona została na pięć etapów. Pierwszy, którego realizacja rozpocznie się 1 września, obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Zamkową do ul. Menniczej. Prace wpierw obejmą remont kanalizacji i pasa drogi, a w następnej kolejności chodników - powiedziała Koczwara.
Modernizacja ul. Głębokiej jest elementem projektu, który ma przypomnieć o tramwajach niegdyś kursujących w mieście. Wykonawcą prac jest firma Polskie Surowce Skalne z Bielan Wrocławskich. Koszt inwestycji to 4,77 mln zł.
Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Zakres prac obejmie m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników, rozbudowę i przebudowę infrastruktury podziemnej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania drogi, w tym głównie kanalizacji deszczowej, a także przebudowę i rozbudowę oświetlenia ulicznego. W obrębie pasa drogowego umieszczone zostaną elementy i obiekty małej architektury miejskiej.
Po zakończeniu realizacji zadania powstać mają elementy upamiętniające trasę tramwaju. Zlokalizowane miałyby być po polskiej i czeskiej stronie miasta. W Cieszynie miałaby to być szyna wkomponowana w nawierzchnię. Wyróżnione zostałyby miejsca, w których znajdowały się przystanki. Przebudowany miałby zostać budynek, który przed wejściem Polski do strefy Schengen zajmowali pogranicznicy. Obecnie szpeci on okolice. Wyremontowany zostałby też główny rynek miejski.
Realizacja II etapu po stronie polskiej i czeskiej ostatecznie ustalona zostanie po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu ze środków UE. Przewidywany termin realizacji całego projektu został pierwotnie wyznaczony na czerwiec 2022 r. Całkowity koszt szacowany jest na ok. 24 mln zł.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 km. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.
Niedawno Cieszyn i Czeski Cieszyn przeanalizowały wspólnie możliwość przywrócenia tramwaju. Badania to wykluczyły. Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu tłumaczyła wówczas, że byłoby to zbyt kosztowne i trudne technicznie. Zdecydowano wówczas, że tramwaje zostaną jednak przypomniane.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.