Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia umożliwia już - poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego - płatną dostawę do domów Śląskiej Karty Usług Publicznych, która jest tam nośnikiem biletów okresowych. Dotąd nie było takiej możliwości; odbiór osobisty kart pozostaje darmowy.
O wprowadzeniu możliwości płatnej wysyłki kart poinformował we wtorek rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek. Jak przypomniał, w czasie pandemii do ZTM trafiła zwiększona liczba wniosków o ułatwienie odbioru kart bez wychodzenia z domu. W przeprowadzonej wiosną br. internetowej sondzie za taką możliwością, wiążącą się z opłatą 10 zł, opowiedziało się 63 proc. głosujących.
Dotychczas możliwość zamówienia karty ŚKUP do domu była niedostępna, ponieważ - jak wyjaśniały władze Metropolii - system ich produkcji i dystrybucji był planowany wiele lat temu i wówczas nie zdecydowano się na wprowadzenie tej opcji.
Z tego względu nie było możliwości bezpłatnego uruchomienia usługi, wymagającej m.in. wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w systemie (obsługiwanym przez jego dostawcę) oraz przygotowania odpowiedniego procesu aktywacji i wysyłki kart.
Metropolia przypomniała we wtorek, że nadal podstawowa forma zamawiania i odbioru kart jest bezpłatna. Wnioski o wydanie nowej karty można składać online za pośrednictwem Portalu Klienta lub stacjonarnie w Punktach Obsługi Klienta ZTM oraz Punktach Obsługi Pasażera ZTM.
Nowością jest możliwość odbioru kart w Punktach Obsługi Pasażera ZTM. Tym samym liczba miejsc, w których można odebrać swoją ŚKUP wzrosła z 42 do 52. Lista POP i POK oraz informacje o godzinach ich otwarcia znajdują się na stronie ZTM.
Zwiększono też zakres spraw możliwych do załatwienia w Punktach Obsługi Pasażera (o sprawy, które możliwe były dotąd jedynie w Punktach Obsługi Klienta). Chodzi m.in. o wydawanie kart spersonalizowanych, zmianę danych osobowych, wydawanie duplikatów, odblokowywanie, zastrzeganie i zwroty kart.
Zamawiając ŚKUP z wysyłką trzeba pamiętać, że karty będą wysyłane listem poleconym, a koszt wynosi 10 zł. Zamawiając ŚKUP przez portal klienta należy dokonać wpłaty na kartę w wysokości 20 zł. Kwota ta zostanie na niej zapisana i będzie można ją wykorzystać m.in. na zakupy biletów lub opłacanie parkingów.
Metropolia przypomina też, że karty, umożliwiające korzystanie z systemu ŚKUP, mają oznaczony termin ważności (w przypadku kart spersonalizowanych to 4 lata). O wydanie nowej karty można wnioskować na 3 miesiące przed upływem terminu.
Wdrożony w 2015 r. (z kilkuletnim opóźnieniem) system ŚKUP jest krytykowany jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała być rodzajem portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce jest wykorzystywana głównie w komunikacji publicznej, jako nośnik biletów, szczególnie okresowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.