Podczas pandemii Polacy ostrożniej zarządzają budżetem, ale nie rezygnują z inwestycji - wynika z badania ING wspólnie przeprowadzonego z firmą GFK.
Jak poinformowano w raporcie z badania, Polacy w dobie pandemii zamierzają wydawać pieniądze ostrożniej, ale nie chcą całkowicie rezygnować z zakupów i inwestowania. Podkreślono, że obecna sytuacja gospodarcza skłoniła wiele osób do uważniejszego planowania wydatków i racjonalnego robienia zakupów.
"Najczęstszą strategią praktykowaną przez Polaków jest powstrzymanie się od kupowania rzeczy, które nie są niezbędne (72 proc.). Jesteśmy również bardziej skłonni oszczędzać na produktach spożywczych (72 proc.), niż na dobrach trwałych i usługach (66 proc.)" - czytamy w raporcie z badania.
Dodano, że o tym, że zakupy będą miały bardziej przemyślany charakter, świadczy również fakt, że zdecydowanie mniej osób (39 proc.) chce rezygnować z jakości i sprawdzonych marek, szukając tańszych zamienników, za to 48 proc. częściej niż do tej pory będzie szukało promocji.
W badaniu wskazano, choć Polacy - w miarę uwalniania gospodarki - zaczynają patrzeć bardziej optymistycznie w przyszłość, to cały czas są ostrożni i uważnie planują wydatki. "Wielu z nas chce wprowadzić w życie racjonalne ograniczenia w sferze finansowej i planuje powstrzymanie się od zakupu rzeczy nie traktowanych jako niezbędne. Co ważne, większość z nas będzie kupowała produkty spożywcze, mając na uwadze polskie lub lokalne ich pochodzenie, zamierzamy również kupować w sposób bardziej przemyślany i oszczędny, wdrażając jednocześnie różne strategie oszczędzania" - mówi, cytowana w raporcie, Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka i trenerka biznesu
Jak podano, po kwietniowym spadku, wracają plany związane z zakupem dóbr stałych. Wśród najczęściej wymienianych produktów, na które Polacy będą wydawać pieniądze, znalazły się smartfony, sprzęt komputerowy i telewizory. Pieniądze zamierzają też wydawać na wyposażenie warsztatu i sprzęt AGD. Ponadto wiele osób coraz częściej rozważa nabycie nieruchomości, przy czym wciąż rośnie liczba tych, którzy wcześniej takich planów nie mieli.
Badanie Corona Mood GFK dla ING zrealizowano w maju br.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.