Nowy Program ochrony powietrza przyjął w poniedziałek, 22 czerwca, Sejmik Woj. Śląskiego. Zakłada on przede wszystkim zastępowanie niskosprawnych, indywidualnych urządzeń grzewczych siecią ciepłowniczą oraz odnawialnymi źródłami energii.
Nowy program zastąpi dotychczasowy, przyjęty w grudniu 2017 r. Było to kilka miesięcy po wejściu w życie uchwały antysmogowej woj. śląskiego. Kontekstem opracowania obecnego programu jest m.in. wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z lutego 2018 r. po skardze Komisji Eurpejskiej przeciwko Polsce w sprwie jakości powietrza.
O ile uchwała antysmogowa zakazuje używania określonych paliw i nakazuje stopniową wymianę przestarzałych pieców, program m.in. wskazuje narzędzia ograniczania stosowania niskiej jakości paliw oraz wsparcia samorządów w działaniach na rzecz obniżenia emisji szkodliwych gazów i pyłów.
Przygotowując opracowanie dokonano analizy stanu jakości powietrza w poszczególnych strefach woj. śląskiego i zaproponowano działania naprawcze. Analizy odnoszą się do 2018 r.
Jak napisano, przekroczenia dopuszczalnej liczby dni z przekroczeniem dopuszczalnego poziomu dobowego pyłu PM10 wskazano we wszystkich strefach woj. śląskiego. Łączna szacowana powierzchnia obszaru przekroczeń pyłu PM10 to ok. 1 218 km kw., przy czym w aglomeracji górnośląskiej obszar przekroczeń zamieszkuje 1,8 mln mieszkańców, a w "strefie śląskiej" - obejmującej tereny poza głównymi ośrodkami miejskimi regionu - ok. 1,5 mln mieszkańców.
Potwierdzono, że w przypadku pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 największy udział w emisji mają źródła emisji powierzchniowej, a następnie emisja z przemysłu i energetyki oraz hałd i wyrobisk. Dla benzo(a)pirenu dominuje emisja powierzchniowa, w przypadku tlenków azotu - emisja z przemysłu i energetyki i transport drogowy.
Program wskazuje, że działania naprawcze w głównej mierze powinny skupiać się na redukcji emisji z sektora komunalno-bytowego (pochodzącej z indywidualnych systemów grzewczych), w uzupełnieniu o akcje promocyjne i edukacyjne, a także działania kontrolne.
Jak napisano, w celu realizacji działań naprawczych, samorządy gminne powinny stworzyć dla mieszkańców system zachęt finansowych pomocny w ograniczeniu emisji z sektora komunalno-bytowego.
Zadania powinny być realizowane zgodnie z listą priorytetów, w której na pierwszym miejscu jest zastąpienie niskosprawnych urządzeń grzewczych siecią ciepłowniczą i odnawialnymi źródłami energii, w następnej kolejności urządzeniami opalanymi gazem, ewentualnie urządzeniami spełniającymi minimum wymogi jakościowe dla urządzeń na paliwa stałe, spełniające wymagania ekoprojektu.
Istotna jest również realizacja inwestycji związanych z termomodernizacją obiektów ogrzewanych w sposób indywidualny w celu ograniczenia strat ciepła. Ważnym elementem jest propagowanie instalowania odnawialnych źródeł energii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.