Sytuacja, z którą zmagamy się od trzech miesięcy, wielu z nas uświadomiła, jak skomplikowana jest ludzka psychika i jak bardzo jej kondycja wpływa na jakość naszego funkcjonowania. W ostatnich dniach na ciężką próbę wystawieni są górnicy. Codzienna praca górnicza sama w sobie jest źródłem potężnego stresu. Do tego doszło jeszcze teraz zagrożenie koronawirusem, który pojawił się za bramami kopalń. W Polskiej Grupie Górniczej wsparcia w tych trudnych sytuacjach udziela Śląskie Centrum Usług Wspólnych, które od dwóch lat koordynuje prace psychologów w zakładach spółki.
Aktualnie na rzecz PGG pracuje 10 psychologów posiadających wysokie kwalifikacje i kompetencje zawodowe oraz duże doświadczenie.
W każdej kopalni inaczej
– W początkowych latach do głównych zadań psychologów należało wykonywanie badań mających na celu diagnozę cech psychologicznych, które są istotne w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa. Następnie psychologowie prowadzili szkolenia rozwijające kompetencje pracownicze. Działania z obszaru pomocy psychologicznej – interwencji kryzysowej zostały wprowadzone po katastrofach górniczych – wyjaśnia Iwona Włodarz, prezes Śląskiego Centrum Usług Wspólnych. Dodaje, że obecnie główną misją psychologa górniczego jest zwiększenie świadomości pracowników w zakresie czynników psychologicznych będących główną przyczyną wypadków przy pracy.
Inicjatywa, aby to właśnie ŚCUW koordynowało prace psychologów w kopalniach i zakładach Grupy, została podjęta przez Biuro BHP i Szkoleń PGG.
– Pod uwagę wzięto doświadczenie psychologów w realizacji usług na rzecz kopalń dawnego Katowickiego Holdingu Węglowego. Na bazie działań realizowanych przez Pracownię Badań Psychologicznych, z uwzględnieniem interwencji kryzysowej, zostały wypracowane konkretne zadania, które wykonujemy świadcząc usługi dla pracowników kopalń. Bardzo pomocne były przy tym wnioski i uwagi przedstawione przez Biuro BHP i Szkoleń PGG oraz Departament Wsparcia HR odnoszące się do zdarzeń i sytuacji, w których pomoc psychologiczna była niezbędna. Ważne też było uwzględnienie w działalności psychologicznej specyfiki działania wszystkich oddziałów i zakładów Grupy – mówi prezes Włodarz.
Psychologowie pełnią dyżury stacjonarne w wymiarze 16 godzin miesięcznie dla każdego oddziału PGG. Są w tym czasie obecni na terenie zakładów. Ich harmonogram uwzględnia system pracy zmianowej górników. Ponadto pełnią dyżury interwencyjne trwające 24 godziny. Wówczas są pod telefonem przez siedem dni w tygodniu. Jeśli zachodzi potrzeba, to w przeciągu dwóch godzin psycholog jest w wyznaczonej kopalni i udziela wsparcia. Najczęściej takie wezwania dotyczą wypadków ciężkich i śmiertelnych oraz katastrof górniczych.
– Pracując interwencyjnie podczas wypadków opieramy swoje działania o wytyczne zawarte w procedurze „Wsparcie i pomoc psychologiczna w wypadkach masowych i katastrofach” przygotowanej przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Nasza pomoc ma jednak charakter nie tylko doraźny, ale także systemowy. Oznacza to, że nasze wsparcie obejmuje bardzo szeroki zakres działań psychologicznych, czyli: promocję dobrych zachowań, poradnictwo, interwencję psychologiczną oraz szkolenia z zakresu psychologii. Jeśli wymagane jest leczenie psychiatryczne lub psychoterapia, to również kierujemy osoby do odpowiednich placówek. Systemowy charakter oznacza również pomoc udzielaną bardzo szerokiemu gronu osób – poszkodowanym w wypadkach, współpracownikom, służbom ratowniczym, rodzinom oraz dzieciom – wylicza prezes ŚCUW.
Konsultacja także przez telefon
– PGG jest odpowiedzialnym pracodawcą, dla którego dostęp do profesjonalnej pomocy psychologicznej jest niezwykle ważny. Umożliwienie pracownikom korzystania z interwencji psychologicznych wpływa jednoznacznie na wydajność ich pracy, satysfakcję z jej wykonywania, motywację oraz absencję. Buduje poczucie solidarności i wzajemnej odpowiedzialności. Dlatego też psycholog w zakładach górniczych jest po to, aby w sposób efektywny wspierać zdrowie psychiczne pracowników, promować dobre praktyki, które wpływają na komfort psychiczny – mówi prezes.
Rocznie psychologowie z Centrum udzielają ok. 1000 konsultacji. Dotyczą one wszystkich sytuacji, które są obciążające dla pracowników i mogących wywołać kryzys. Można do nich zaliczyć m.in. relacje międzyludzkie czy wypadki przy pracy. Ze wsparcia korzystają zarówno osoby kierownictwa i dozoru, jak i te zatrudnione na stanowiskach robotniczych. Jest ono dostępne dla wszystkich pracowników. W ostatnich tygodniach nowym zagadnieniem, które pojawia się w czasie konsultacji, jest koronawirus.
– W czasie pandemii COVID-19 specjaliści współpracujący z PGG świadczą pomoc psychologiczną telefonicznie pod numerem telefonu 32 420 44 46. Realizujemy także dyżury stacjonarne w kopalniach oraz w siedzibie ŚCUW. Istnieje również możliwość przeprowadzenia konsultacji poprzez komunikator Cisco Webex Meetings – informuje szefowa ŚCUW.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.