Pasażerowie katowickich tramwajów przez weekend powinni spodziewać się utrudnień związanych z budową węzła przesiadkowego Zawodzie. Kierowcy od poniedziałku trafią na nowe utrudnienia wiążące się z budową węzła przesiadkowego Brynów.
Jak wynika z informacji spółki Tramwaje Śląskie oraz katowickiego magistratu, w związku z pracami torowymi przy nowym węźle Zawodzie, zamiast tramwajów wzdłuż tamtejszej głównej linii pojadą autobusy. W Brynowie, wobec przebudowy przylegającej do węzła ulicy, zmieniona zostanie organizacja ruchu i przeniesione zostaną przystanki.
Chodzi o dwa największe z czterech przedsięwzięć obecnego, pierwszego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
Węzeł Zawodzie, budowany przez konsorcjum firm ZUE i Unibep za 66,4 mln zł, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową we wschodniej dzielnicy o tej nazwie. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Zapewni 275 miejsc dla samochodów.
Węzeł Brynów, budowany przez konsorcjum firm Warbud oraz Stor za ok. 80 mln zł również w miejscu starej pętli tramwajowej, ma obsługiwać południową część miasta - ruch napływający od strony m.in. Mikołowa drogą krajową nr 81. Parkingi mają tam liczyć ok. 500 miejsc.
Według czwartkowej informacji Tramwajów Śląskich jeden z najbliższych etapów prac w Zawodziu dotyczy przełożenia ruchu tramwajów z torów ułożonych już w obrębie węzła przesiadkowego, na nowy odcinek głównej, przylegającej do niego linii.
Dlatego od godz. 20.10 w piątek do godz. 19.45 w niedzielę odcinkiem Zawodzie - Rynek nie pojedzie żaden z kursujących tamtędy tramwajów. Uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza, oznaczona T-20, kursująca w relacji: Katowice Zawodzie Zajezdnia - Katowice Plac Wolności (przez centrum Katowic ulicami Szkolną, Mickiewicza, dworzec kolejowy, Plac Miarki, św. Jana i Rynek).
Z kolei w Brynowie od poniedziałku zamknięta zostanie jezdnia ul. Rzepakowej w kierunku Ligoty oraz łącznika z ul. Kościuszki (ruch w kierunku Ligoty zostanie przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku). Bezpieczny ruch pieszych w obszarze robót ma zostać zapewniony poprzez wygrodzenie tymczasowych ścieżek.
Kolidujące z pracami tymczasowe przystanki autobusowe na ul. Rzepakowej zostaną zlikwidowane, a ich funkcję przejmie tymczasowy przystanek na ul. Kościuszki, pn. Brynów Huberta. Szczegółowe, związane z tym zmiany w organizacji komunikacji miejskiej, są publikowane na stronie organizatora komunikacji: metropoliaztm.pl.
W obecnym etapie budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych węzły Brynów, a także węzeł Zawodzie w dzielnicach o tych nazwach przewidziano jako węzły park&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Działa już niewielki węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej w dzielnicy Ligota. Niemal gotowy węzeł Sądowa w ścisłym centrum ma integrować komunikację autobusową dalekobieżną z miejską.(PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.