PKP PLK remontuje trasę kolejową łączącą Czechowice-Dziedzice z Trzebinią. Obecnie pociągi jadą tamtędy zbyt wolno. Dzieje się tak na skutek zużycia torów, a także w okolicy Zakładu Górniczego Brzeszcze, ze względu na szkody górnicze. Kolej nie planuje jednak zmiany nazw niektórych przystanków, chociaż domagają się tego samorządowcy.
Obecnie przejazd z Czechowic-Dziedzic do Trzebini trwa około dwóch godzin. W wyniku modernizacji prędkość ma zostać podniesiona dla pociągów pasażerskich do 120 km/godz., a dla towarowych – 80 km/godz. PKP PLK szacuje, że czas przejazdu dla pociągów osobowych skróci się do około 41 minut. Eksperci spoza spółki są bardziej ostrożni, uważając, że do osiągnięcia będzie czas przejazdu w granicach 46 min, co oznacza szybkość handlową rzędu 61-63 km/godz.,
- Na odcinku Brzeszcze Kopalnia – Brzeszcze Jawiszowice, w km 32,200-35,000 ze względu na czynne szkody górnicze, po realizacji projektu mogą zostać wprowadzone ograniczenia prędkości. Według prognoz, projektowana eksploatacja górnicza w okesie X 2019 r. – IX 2040 r. obejmuje swoim zasięgiem fragment szlaku kolejowego nr 93 w rejonie stacji Brzeszcze Kopalnia. Prognozowany zasięg wpływów górniczych może się zmienić - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Nie zmieni się za to los stacji Brzeszcze Kopalnia. W przeszłości funkcjonował w jej ramach przystanek pasażerski z peronami i wiatami dla podróżnych. Pociągi przestały się tam w przeszłości zatrzymywać i tak już pozostanie.
- Stacja Brzeszcze Kopalnia jest stacją towarową. Bezpośrednio przed stacją Brzeszcze Kopalnia jest usytuowany przystanek osobowy Brzeszcze. Na przystanku tym planowana jest przebudowa peronów nr 1 i nr 2 wraz z elementami małej architektury. Przewiduje się również rozbudowę i dostosowanie dojść w nawiązaniu do istniejących ciągów pieszych na terenie przyległym. Na zmodernizowanych peronach będą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne. Perony będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla osób niedowidzących przewidziano system tzw. ścieżek dotykowych - dodaje Dorota Szalacha.
PKP Polskie linie Kolejowe nie planują likwidacji zabudowań na stacji Chełmek, gdzie pociągi też się nie zatrzymują.
Przy okazji modernizacji linii kolejowych PKP PLK nie pomyślała o zmianie nazw niektórych przystanków, aby odpowiadały nazwom geograficznym miejscowości. Takie działania podejmowano na innych liniach. W 1966 r. przystanek Grodków Siewierski przemianowano na Psary Grodków, gdyż nie miał on pod względem administracyjnym nic wspólnego z Siewierzem. W 1978 r. stacja Ząbkowice Będzińskie, położona w granicach Dąbrowy Górniczej, otrzymała nazwę Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. W czerwcu 2016 r. leżącą w Stargardzie stację Stargard Szczeciński zmieniono na Stargard.
Przy linii Trzebinia - Czechowice-Dziedzice we wsi Gorzów znajduje się przystanek Gorzów Chrzanowski. Wieś ta leży w gminie Chełmek w powiecie oświęcimskim i nie ma żadnych związków z Chrzanowem. Mimo tego PKP PLK nie wykazuje inicjatywy zmiany mylącej nazwy przystanku Gorzów Chrzanowski na Gorzów.
- Faktycznie sensowne by było zmienić na Gorzów. Jestem po konsultacjach, będę składać interpelację do gminy, żeby ta złożyła wniosek o usunięcie członu "Chrzanowski" z nazwy przystanku kolejowego - mówi Marek Palka, sołtys z Gorzowa. I dodaje, że nie będzie możliwości pomyłki, bo Gorzów jest jedyną miejscowością o takiej nazwie w Polsce.
Zbudowana w latach 1855-1856 linia kolejowa nr 93 z Trzebini przez Czechowice-Dziedzice do granicy czeskiej wykorzystywana jest do przewozu węgla i innych towarów. W ruchu pasażerskim korzystają z niej Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie i PKP Intercity.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.