Zagrożenie rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 spowodowało, że na wszystkich polskich uczelniach począwszy od 12 marca br. do Świąt Wielkanocnych zawieszeniu uległy wszystkie zajęcia dydaktyczne prowadzone w tradycyjnej formie. Tak też stało się na Politechnice Śląskiej, uczelni badawczej, kształcącej m.in. kadry inżynierskie dla górnictwa.
Sale wykładowe opustoszały, a cisza na uczelnianych korytarzach świadczy o nadzwyczajnej sytuacji, z jaką mamy do czynienia.
– W celu minimalizacji zagrożenia epidemicznego przebywanie pracowników i studentów na terenie uczelni zostało ograniczone tylko do niezbędnych przypadków, a wszelka praca naukowa i badawcza odbywa się zdalnie – wyjaśnia dr inż. Sergiusz Boron, prodziekan ds. kształcenia na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej.
Począwszy od 16 marca br. część zajęć prowadzonych przez kadrą dydaktyczno-naukową odbywa się z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej dotyczy to wszystkich wykładów oraz części innych form zajęć. Studentom ogłoszono, które z nich będą prowadzone w sposób zdalny.
Podstawowym sposobem przekazywania studentom informacji i materiałów związanych z realizacją kształcenia na odległość jest funkcjonująca na Politechnice Śląskiej Platforma Zdalnej Edukacji (PZE). Materiały dydaktyczne z prawie wszystkich przedmiotów realizowanych w bieżącym semestrze (poza wychowaniem fizycznym oraz praktykami dyplomowymi) znajdują się na Platformie.
Szerokie możliwości
– Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia zajęć przez studenta jest posiadanie konta e-learningowego na Platformie i korzystanie z niej. Możliwości Platformy w zakresie realizacji zajęć na odległość są bardzo bogate – należą do nich: publikacja treści i informacji dla studentów, komunikacja i interakcja ze studentami oraz zarządzanie procesem kształcenia, ewidencjonowanie biorących udział w zajęciach, śledzenie i kontrola postępów nauczania itp. – wyjaśnia dalej prodziekan.
Nauczyciele akademiccy wciąż pracują nad dostosowaniem profilu swoich zajęć w formie odpowiedniej do zaistniałej sytuacji. W przypadku wykładów on-line istnieje szereg możliwości przekazania studentom niezbędnych treści. Wykorzystywane mogą być w tym celu prezentacje w programie PowerPoint z narracją wykładowcy lub z objaśnieniami tekstowymi. Możliwe jest również nagranie przez wykładowcę swojego wykładu prowadzonego w sali dydaktycznej. Materiały w formie nagrania wideo przekazywane są studentom za pośrednictwem Platformy Zdalnej Edukacji lub serwisu YouTube na kanale Wydziału. Wówczas studentom danej grupy udostępniany jest odpowiedni link. Wykłady mogą też być transmitowane w czasie rzeczywistym przez komunikator Skype, serwis YouTube lub w inny sposób.
Podobnie mogą być realizowane wybrane ćwiczenia tablicowe. Platforma Zdalnej Edukacji umożliwia m.in. przesyłanie zadań do samodzielnego wykonania, tworzenie quizów, testów i kontrolowanie wykonywania zadań przez studentów. Zajęcia projektowe wymagają przekazania studentom założeń i instrukcji do wykonania poszczególnych zadań projektowych, a także prowadzenia konsultacji drogą mailową lub przez komunikatory internetowe. W ramach zajęć seminaryjnych referaty przygotowywane przez studentów są przyjmowane drogą mailową lub przez PZE i konsultowane przez prowadzących. Wygłoszenie referatu musi z konieczności być przełożone na późniejszy termin.
Laboratorium musi poczekać
Największe wyzwanie – jak zgodnie podkreślają nauczyciele akademiccy – stanowią zajęcia laboratoryjne kształtujące umiejętności praktyczne. Tylko w niektórych przypadkach możliwe jest bowiem realizowanie laboratoriów w sposób zdalny. Głównie dotyczy to projektowania komputerowego i programowania.
W większości przedmiotów wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego wymaga fizycznej obecności studenta w pracowni, dlatego ich przeprowadzenie odłożono na czas, gdy zostanie przywrócony normalny tryb odbywania zajęć.
Przypomnijmy, że Politechnika Śląska plasuje się aktualnie na 4. miejscu wśród najlepszych uczelni technicznych i 9. na liście wszystkich szkół akademickich w Polsce. Uczelnia została ponadto wybrana do elitarnego grona 10 laureatów programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”. Dużą popularnością cieszą się studia na kierunkach Inżynieria Bezpieczeństwa oraz Automatyka i Informatyka Przemysłowa, po których ukończeniu absolwent gotowy jest do podjęcia pracy praktycznie w każdej dziedzinie przemysłu. Dzięki zmianom, które przeprowadzono w ostatnich latach, znów rośnie liczba studentów rozpoczynających naukę na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej. Oferta Wydziału kierowana do maturzystów nie ogranicza się jedynie do górnictwa węgla kamiennego, ale obejmuje takie specjalności, jak geodezja górnicza, górnictwo odkrywkowe i inne, umożliwiające absolwentom zatrudnienie praktycznie na terenie całego kraju.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.