Po raz pierwszy liczba uczestników wydarzeń biznesowych, któe odbywały się w Katowicach, przekroczyła milion osób - wynika z raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2019 roku", który został zaprezntowany w poniedziałek, 9 marca. W świetle badań oczekiwań i preferencji uczestników spotkań – Katowice są miastem, które spełnia wymagania gości.
W 2019 r. w stolicy Górnego Śląska zorganizowano 6453 wydarzenia biznesowe, w tym kolejną edycje Intel Extreme Masters z ponad 174 tys. gości, ale także Światową Konferencję Antydopingową, Europejski Kongres Gospodarczy, Fryderyki, Europejską Konferencję Regionalną Interpolu, czy Konferencję CyberTek. W porównaniu do 2018 r. łączna liczba spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowym w 2019 r. jest większa o 283 spotkania biznesowe, co oznacza wzrost o 4,59 proc.
- Ponad milion gości wydarzeń konferencyjnych i targowych przybyło do Katowic w 2019 r. Kolejny rok z rzędu jest rekordowy! Do Katowic w zeszłym roku przyjechało o ponad 260 tys. więcej osób więcej niż w 2018 r. Oznacza to prawie 35 proc. wzrost. To pokazuje, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W 2018 r. byliśmy gospodarzem Szczytu Klimatycznego COP24, który stał się kamieniem milowym w rozwoju turystyki biznesowej w mieście. W zeszłym roku w Katowicach oprócz cyklicznych kongresów i konferencji odbyła się Światowa Konferencja Antydopingowa, a także konferencja Interpolu. Otrzymaliśmy także tytuł gospodarza Światowego Forum Miejskiego, które odbędzie się 2022 r. – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Za każdym razem podkreślamy, że tysiące gości w Katowicach to realne zyski dla miasta i naszych mieszkańców. Rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze, czy lokalni sklepikarze. Przeciętnie uczestnik konferencji korzystający z noclegu „zostawia" w Katowicach ponad 749 zł, a nie korzystający 178 zł. Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych – chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali muzycznych znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic – dodaje prezydent Krupa.
Najwięcej spotkań konferencyjnych odbyło się w październiku, natomiast największa liczba uczestników Katowice odwiedziło w marcu 2019 r. W Międzynarodowym Centrum Kongresowym - największej zadaszonej przestrzeni kongresowej w Polsce - w 2019 r. zorganizowano 251 spotkań, w których udział wzięło 727 823 uczestników. Licznym wydarzeniom biznesowym w Katowicach towarzyszą także wydatki.
Warto tutaj podkreślić, że wydatki uczestników wydarzeń konferencyjnych poniesione przez nich w Katowicach wyniosły ponad 210 mln zł. W świetle badań uczestników spotkań konferencyjnych - Katowice są miastem, które spełnia wymagania delegatów w zakresie wydarzeń biznesowych. Wraz z rozwojem popytu na spotkania rozwija się także baza noclegowa w mieście, pojawiają się nowi inwestorzy, a realizowane inwestycje infrastrukturalne poprawiają, i tak już dobrze ocenianą, dostępność komunikacyjną Katowic.
- Wraz z rozwojem popytu na spotkania rozwija się baza noclegowa w mieście (oferująca w 2019 roku w 22 hotelach 2206 pokoje, w tym 1129 pokoje w 6 hotelach skategoryzowanych na cztery gwiazdki). W 2020 r. planowane są otwarcia dwóch hoteli, a do 2022 roku 5 kolejnych (wszystkie inwestycje są już w trakcie realizacji, w standardzie czterogwiazdkowym). Uzupełnią one bazę noclegową dla biznesowych gości i uczynią miasto Katowic jednym z najatrakcyjniejszym dla organizacji spotkań konferencyjnych i biznesowych w Polsce –czytamy w raporcie "Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2019 roku" autorstwa dr Krzysztofa Cieślikowskiego. W najbliższych latach w Katowicach przybędzie 1083 nowych pokoi w 7 hotelach, co oznacza wzrost o 49 proc. do ogólnej liczby pokoi hotelowych, a w segmencie hoteli czterogwiazdkowych oferta Katowic niemalże się podwoi.
Turystyka biznesowa stała się istotnym produktem miasta, który oddziałuje na różne sfery życia gospodarczego i społecznego oraz jest istotnym elementem promocji Katowic zarówno na rynkach krajowych, jak i międzynarodowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.