PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz w ramach współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego opracują pojazd szynowy zasilany wodorem. List intencyjny w tej sprawie spółki podpisały w czwartek - podał w komunikacie płocki koncern.
- PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem - oznajmił w czwartek koncern.
Informując o liście intencyjnym, PKN Orlen wyjaśnił, że współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego.
- Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych - zapowiedział koncern. Obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań - podał. Wyjaśnił, że technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreślił, że koncern, świadomy zmian globalnych, podobnie jak inne tego typu podmioty paliwowe, przygotowuje się do transformacji energetycznej.
- Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Przypomniał, że koncern podjął decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki zależnej Orlen Południe.
Obajtek zapowiedział, że rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 r.
- Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii - dodał szef PKN Orlen, cytowany w komunikacie.
Koncern przypomniał jednocześnie, że wodór jest jednym z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej.
- Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym - podkreślił PKN Orlen.
- Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego - powiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych, odnosząc się do wspólnego z PKN Orlen projektu.
Członek zarządu koncernu ds. operacyjnych Józef Węgrecki uważa, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji.
- Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych - ocenił.
Węgrecki zwrócił uwagę, że PKN Orlen już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.
- Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy - dodał członek zarządu koncernu ds. operacyjnych.
PKN Orlen podkreślił, że technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego.
- Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii - wspomniał koncern. Zaznaczył przy tym, iż Polska m.in. za sprawą PKN Orlen to jeden z największych producentów wodoru na świecie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.