GDDKiA czeka na zatwierdzenie tzw. programu inwestycji przez resort infrastruktury, aby zamówić dokończenie dokumentacji, która umożliwi m.in. dokończenie projektowania węzła ekspresowej trasy S1 z terenami inwestycyjnymi w Sosnowcu.
"Mam nadzieję, że niedługo uzyskamy taką zgodę. Odcinek jest potrzebny. Uważam, że węzeł zaprojektowany przez prezydenta Sosnowca, o roboczej nazwie Klimontów, jest szalenie istotny" - powiedział PAP w poniedziałek p.o. dyrektora katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Niełacny.
Chodzi o dwie różne inwestycje dotyczące tej samej ekspresowej trasy S1 (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP), w granicach Sosnowca - łączące się ze sobą w terenie. Według wstępnych uzgodnień miały być one przygotowywane i prowadzone równolegle - przez miasto oraz katowicki oddział GDDKiA.
Miasto zaplanowało budowę bezkolizyjnego węzła, łączącego trasę S1 z terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnej kopalni piasku Maczki-Bór, obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dzielnicy Dańdówka oraz drogą w kierunku centrum miasta - poprzez zbudowaną już częściowo w poprzednich latach dwujezdniową arterię do ul. 11 Listopada.
Katowicki oddział GDKKiA z kolei zaplanował remont około 4,9 km trasy S1 w tym mieście, od węzła z ul. Lenartowicza do miejsca za jednostronnym zjazdem do terenów inwestycyjnych, które chce skomunikować miasto. Inwestycja Dyrekcji jest związana z dostosowywaniem nośności trasy S1 do przenoszenia nacisków 11,5 t/oś. W jej obrębie ma znaleźć się nowy węzeł.
Inwestycje miasta i GDDKiA miały być równolegle projektowane, a także podobnie realizowane, w latach 2019-2020. Dlatego obaj inwestorzy najpierw porozumieli się, uzgadniając m.in. wzajemne konsultacje na etapie projektowania. Następnie w podobnym czasie prowadzili przetargi na wybór projektantów i w 2017 r. podpisali z nimi umowy.
Zamówiony przez Sosnowiec w lipcu 2017 r. projekt (w spółce Complex Projekt) miał objąć częściowo bezkolizyjny węzeł na drodze S1 wraz z jej przebudową/poszerzeniem na długości około 1,1 km, a także budowę drogi o długości około 1,7 km (w tym skrzyżowania z łącznikiem, do istniejącej drogi na terenach inwestycyjnych).
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej, materiałów do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz dokumentów do przetargu dotyczącego przebudowy trasy S1, Dyrekcja zawarła z firmą Trakt pod koniec listopada 2017 r.
W ub.r. projektant Dyrekcji odstąpił od umowy, wykorzystując umowną możliwość takiego ruchu, jeżeli sumaryczny okres zawieszenia będzie dłuższy niż 60 dni. Powodem miały były opóźnienia po stronie projektanta miasta.
W ostatnich miesiącach planowany przez GDDKiA przetarg na dokończenie projektowania przebudowy trasy S1 w rejonie planowanego węzła został przesunięty w planie zamówień na styczeń 2020 r. Dyrekcja zapowiedziała następnie, że ogłosi przetarg z chwilą zatwierdzenia zaktualizowanego programu inwestycji przez ministerstwo.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Do dzieła urzędasy potrzebujemy tego. Sosnowiec doprzodu2020.