Rynek mediów i rozrywki w Polsce w ciągu kolejnych pięciu lat będzie rósł w średniorocznym tempie na poziomie 5 proc.; jego wartość w 2023 r. osiągnie niemal 14 mld USD - przewiduje firma doradcza PwC w raporcie "Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023".
Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że w tym roku polski rynek mediów i rozrywki osiągnie wartość 11,4 mld USD.
Jak informuje PwC, spośród wszystkich analizowanych segmentów rynku, dla których dostępne są dane, największe wzrosty osiągną segmenty: OTT (ang. OTT - over the top), czyli serwisy streamingowe dostarczające treści wideo przez internet, bez potrzeby opłacania abonamentu za telewizję kablową lub satelitarną (16,6 proc.), dostęp do internetu (11,5 proc.), gry wideo (6,2 proc.) oraz reklama internetowa (5 proc.).
- W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwijał się segment internetu mobilnego. Dominująca technologia 3G została zastąpiona nowszym rozwiązaniem - LTE. Obecnie największym wyzwaniem pozostaje wdrożenie sieci 5G - pierwsi operatorzy przeprowadzili już jej testy, ważnym aspektem jest jednak przygotowanie odpowiedniego pakietu regulacji. Zgodnie z naszymi szacunkami wartość rynku internetu mobilnego w Polsce do 2023 r. będzie rosła w średniorocznym tempie ponad 15 proc. - powiedział cytowany w komunikacie partner w PwC Paweł Wesołowski.
Autorzy raportu prognozują, że w perspektywie najbliższych pięciu lat na wartości będzie tracić m.in. rynek książek (spadek średnio o 1,5 proc. rocznie), co będzie efektem niższej sprzedaży papierowych wersji książek, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży e-booków. Wyliczenia PwC wskazują ponadto na średnioroczny spadek sprzedaży gazet i czasopism o 1,35 proc. oraz spadek wpływów tradycyjnej telewizji i wideo domowego o 0,18 proc.
Eksperci PwC podkreślają, że media przyszłości to media skoncentrowane na odbiorcy i jego potrzebach. Dynamiczny rozwój segmentów OTT oraz widoczne spadki w tradycyjnych segmentach rynku mediów i rozrywki związane są z pojęciem personalizacji. Segmenty oparte na standaryzowanych treściach lub usługach coraz częściej przegrywają walkę o uwagę klientów z segmentami oferującymi treści dopasowane do zainteresowań i potrzeb odbiorcy.
Branża mediów i rozrywki na świecie będzie rozwijała się nieco wolniej niż w Polsce, w średniorocznym tempie 4,3 proc., by w 2023 r. osiągnąć wartość 2,6 bln USD. Cyfryzacja w coraz większym stopniu będzie odpowiadać za zwiększenie przychodów na tym rynku. Do 2023 r. najszybciej będą rozwijać się segmenty: wirtualna rzeczywistość (VR), OTT i reklama internetowa - podano.
Zdaniem ekspertów PwC największym rynkiem pod względem przychodów branży mediów i rozrywki będą Chiny, za nimi uplasują się Stany Zjednoczone oraz Indie, które w analizowanej perspektywie notują największe tempo wzrostu na świecie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.