Ponad 256 mln zł unijnych dotacji otrzyma 10 inwestycji w centra przesiadkowe i transport rowerowy z centralnej części woj. śląskiego. Największe wsparcie, blisko 130 mln zł, dostaną Gliwice - na budowę centrum przesiadkowego w tym mieście.
Łączna szacunkowa wartość projektów dofinansowanych teraz środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO) to 360 mln zł.
Jak wynika z informacji przekazanej przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego, który koordynuje wdrażanie tzw. Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT - to instrument RPO, w którym samorządy lokalne w znacznej mierze decydują o podziale dostępnych środków), dotacje przyznano w II rundzie konkursu dot. transportu niskoemisyjnego, do której nabór trwał od 1 października ub. roku do 30 marca br.
Największą dotację ZIT otrzymał samorząd Gliwic - 129,5 mln zł do oszacowanej na ponad 200 mln zł budowy centrum przesiadkowego, które stanie po północnej stronie tamtejszego dworca kolejowego. Obiekt obsługujący przede wszystkim transport autobusowy różnego zasięgu, będzie połączony z dworcem m.in. przejściami podziemnymi.
Druga co do wielkości dotacja trafi do Dąbrowy Górniczej. Już w pierwszym naborze, trwającym od kwietnia do sierpnia 2018 r., miasto to otrzymało dotację w wysokości 23,7 mln zł - do szacowanego na 28,1 mln zł I etapu projektu "Promowanie zielonej mobilności". Teraz dofinansowanie do jego drugiego etapu, szacowanego na 67,3 mln zł, sięgnie 56,6 mln zł.
Pod kątem tego przedsięwzięcia miasto zamawiało w poprzednich latach, m.in. zaprojektowanie centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych w centrum i dzielnicy Gołonóg (dworce i tamtejszy odcinek głównej linii kolejowej ma zmodernizować kolej) oraz zaprojektowanie dróg rowerowych i częściowej przebudowy infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego (inwestycję tam przygotowują równolegle Tramwaje Śląskie).
Kolejne duże wsparcie trafi do Tarnowskich Gór, które w poprzednich latach zbudowały duży dworzec autobusowy przy dworcu kolejowym. Na rozbudowę tego miejsca, wraz z budową infrastruktury rowerowej, miasto otrzymało do planów oszacowanych na 57,2 mln zł dotację w wysokości 48,7 mln zł.
Ponad 3,3 mln zł wesprze samorząd Sosnowca - na III etap projektu budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych. Pod tym hasłem kryją się modernizacje przejść podziemnych (częściowo z przystankami), nowe stacje roweru miejskiego oraz nowe drogi rowerowe. W poprzednim naborze do określonego na 26,5 mln zł II etapu tego przedsięwzięcia miasto dostało dotację ZIT 21,7 mln zł.
W obecnym naborze dofinansowanie dostały także gminy: Goczałkowice-Zdrój, Pawłowice, Rudziniec, Sośnicowice oraz Toszek, a także miasto Bieruń. W poprzedniej, pierwszej fazie konkursu, pozytywnie rozpatrzone zostały wnioski także Mysłowic, Pilchowic, Siemianowic Śląskich oraz Zawiercia.
W obu rundach tego naboru ZIT początkowo do podziału było 291 mln zł. Samorządy i ich jednostki czy organizacje mogły ubiegać się o dotacje na: infrastrukturę transportu zbiorowego (np. węzły przesiadkowe, drogi rowerowe, parkingi Park&Ride i Bike&Ride, buspasy, systemy rowerów miejskich), inteligentne systemy transportowe i zakup taboru autobusowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.