Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przejmie od gmin utrzymanie wiat przystankowych w komunikacji publicznej. Podczas Zgromadzenia GZM w środę, 18 września, zapadła zgoda na zawarcie stosownych porozumień między Metropolią a poszczegónymi gminami - na ich podstawie GZM przejmie na siebie zadania związane z budową, remontem i przebudową przystanków oraz innych obiektów służących pasażerom.
Wstępną wolę przekazania Metropolii tego zadania wyraziło 14 gmin. Pozostałe będą mogły zrobić to w kolejnych etapach. Aby tak się stało konieczna jest kompletna inwentaryzacja infrastruktury przystankowej w każdej gminie. Ten proces w wielu gminach jeszcze trwa - poinformowała portal netTG.pl Kamila Rożnowska, rzecznik GZM.
Porozumienie z Metropolią zawarły dotąd: Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Knurów, Gliwice, Ożarowice, Radzionków, Ruda Śląska, Sławków, Sosnowiec, Sośnicowice, Świerklaniec, Tarnowskie Góry i Tychy.
Konsultacje o przejęciu przystanków komunikacji Metropolia rozpoczęła w październiku 2018 r. Do gmin i miast trafiły zapytania o infrastrukturę przystankową na ich terenie. W 2019 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami gmin członkowskich GZM. Pod koniec maja tego roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przedstawiła gminom i miastom propozycję przejęcia od nich zadania związanego z wiatami przystankowymi – z ich zarządzaniem i utrzymaniem.
Przejmowane zadanie utrzymania przystanków obejmuje budowę, przebudowę oraz remonty wiat przystankowych.
- Metropolii zależy na tym, aby ujednolicić wygląd wiat i w pełni wykorzystać ich potencjał, m.in. reklamowy, co pozwoli na obniżenie kosztów utrzymania. Planuje również budowę nowych wiat - informuje Kamila Rożnowska.
Proces przejęcia wiat będzie przebiegał stopniowo: pierwsze mogą zostać przekazane do GZM w 2020 r.
W środę podczas Zgromadzenia GZM wygospodarowano ponadto m.in. pieniądze na opracowanie koncepcji velostrady, czyli metropolitalnej autostrady dla rowerów. Dokonanie zmian w tegorocznym budżecie pozwoli ogłosić przetarg na to zadanie jeszcze w tym roku. Dokument będzie rozwinięciem zeszłorocznego studium tras rowerowych w GZM. Zadaniem wykonawcy, który wygra to postępowanie, będzie opracowanie szczegółowego wariantu przebiegu trasy, która połączy miasta, znajdujące się we wschodniej części GZM: od Dąbrowy Górniczej do Katowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.