O zapewnienie przejezdności autostradowej obwodnicy Częstochowy do końca 2019 r. zaapelowali w kierowanym m.in. do premiera stanowisku radni tego miasta. Jak wskazują, brak obwodnicy wstrzymuje zakontraktowaną już miejską inwestycję w obecną drogę nr 1.
Stanowisko, adresowane m.in. do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Infrastruktury, częstochowscy radni przyjęli podczas nadzwyczajnej sesji tamtejszej rady miasta, w czwartek, 29 sierpnia.
Jak akcentują w tekście samorządowcy, z zadowoleniem przyjęli informację o "wyłonieniu firmy odpowiedzialnej za dokończenie budowy tzw. odcinka F Autostrady A1, a zarazem obwodnicy Częstochowy". Wyrazili nadzieję, że zapewnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o udostępnieniu obwodnicy dla kierowców do końca 2019 r. zostaną spełnione.
"Niedrożna obwodnica Częstochowy wprowadziła do Częstochowy dodatkowy potok samochodów, który może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego miasta. W tej sytuacji mieszkańcy Częstochowy przez kilkanaście miesięcy będą stać w korkach" - wyjaśnili radni.
"Wnioskujemy, aby nowo rozpoczęte prace zostały zakończone do końca 2019 r. ze względu na miejskie inwestycje wsparte zewnętrznymi środkami. Ich dalsze wstrzymywanie nie jest możliwe. Niedrożna obwodnica oraz kumulacja miejskich inwestycji może doprowadzić do pogorszenia sytuacji komunikacyjnej w Częstochowie oraz zniszczeń dróg krajowych i wojewódzkich położonych na terenie Częstochowy" - zaznaczyli sygnatariusze stanowiska, prosząc też o pomoc w sprawie miejscowych parlamentarzystów.
Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy jest kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Wkrótce rozpocznie się bowiem remont przebiegającej przez miasto "jedynki".
Przygotowana przez władze miasta przebudowa drogi nr 1 w obrębie Częstochowy (trasa nosi tam nazwę alei Wojska Polskiego) ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem powstającej autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe. Obecnie tym przecinającym miasto odcinkiem "jedynki" odbywa się główny ruch tranzytowy. Przy kolizyjnych skrzyżowaniach tworzą się korki.
Wartą blisko 179 mln zł umowę na zaprojektowanie i realizację przebudowy 5,5-kilometrowego odcinka DK1 częstochowski samorząd podpisał w październiku 2018 r. Założono wówczas, że prace budowlane przy tej największej inwestycji drogowej miasta, dofinansowanej unijnymi funduszami, rozpoczną się jesienią br.
W tym czasie nie była jeszcze znana skala opóźnienia w realizacji obwodnicy Częstochowy. W ostatnich tygodniach samorząd Częstochowy zapowiedział, że zasadnicze prace na alei Wojska Polskiego rozpoczną się w 2020 r.
W ostatnich kilku latach na terenie woj. śląskiego powstawały m.in. cztery odcinki autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa. Trzy z nich, od węzła przy katowickim lotnisku w Pyrzowicach, do południowej części Częstochowy, powstały w terminie, do połowy br.; zostały oddane do ruchu 2 sierpnia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.