Ponowny przetarg na budowę nowej czterokilometrowej linii tramwajowej w Sosnowcu ogłosiła we wtorek spółka Tramwaje Śląskie. Pierwsze postępowanie na połączenie od sosnowieckiej pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II unieważniono z powodu zbyt wysokiej ceny.
Chodzi o pierwszą od wielu lat budowę nowego połączenia tramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdzie wspólną sieć obsługują należące do 12 miast regionu Tramwaje Śląskie. Budowa odcinka w Sosnowcu była obiecana niemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli na skraju dużego osiedla Zagórze.
Nowa, zaprojektowana już, blisko czterokilometrowa linia tramwajowa ma biec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.
W pierwszym przetargu na wykonanie tej inwestycji (w ciągu 27 miesięcy), który trwał od kwietnia br., spłynęła tylko jedna oferta. Przy budżecie 97,3 mln zł brutto, konsorcjum spółek z grupy NDI zaproponowało cenę 121,4 mln zł brutto. W tej sytuacji TŚ unieważniły postępowanie, a we wtorek ogłosiły kolejne.
Zgodnie z opublikowanym we wtorek ogłoszeniu o zamówieniu, obecnie Tramwaje przewidują termin wykonania prac w ciągu 33 miesięcy od daty podpisania umowy. Aktualny termin składania ofert wyznaczono na 24 września br.
Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu w Sosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.
Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.