Samorząd Katowic, który chce przebudować ul. Dworcową w ścisłym centrum miasta, przed dawnym dworcem kolejowym, wybiera wykonawcę w powtórzonym przetargu na wykonanie prac. Obie złożone oferty tym razem zmieściły się w zwiększonym budżecie inwestycji.
Oferty w pierwszym postępowaniu otwarto 28 maja br. Miasto podało wówczas, że na przedsięwzięcie zamierzało przeznaczyć blisko 14,6 mln zł brutto. Oferta spółki Eurovia Polska opiewała na ponad 16,2 mln zł brutto, a oferta spółki Drogopol-ZW - na blisko 17,2 mln zł brutto. Na początku czerwca miasto poinformowało o unieważnieniu przetargu.
W drugim przetargu, ogłoszonym z końcem czerwca, również spłynęły dwie oferty. Przy budżecie na poziomie 15,9 mln zł brutto, spółka Drogopol-ZW zaproponowała cenę niespełna 15,9 mln zł, a spółka Silesia Invest - niecałe 15,6 mln zł. Cena stanowi przy tym 60 proc. wagi w ocenie ofert; pozostałe 40 proc. to kryterium doświadczenia osób, które będą wykonywały zamówienie.
Obecnie katowicki samorząd analizuje otrzymane oferty; dotąd nie poinformował o wyborze najkorzystniejszej.
W poprzednich latach w śródmieściu Katowic m.in. wyremontowano Rynek wraz z okolicznymi ulicami, a wcześniej ul. Mariacką, na której koncentruje się rozrywkowe życie miasta.
Dotąd nieodnowiona pozostaje część miasta w rejonie ul. Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i przebudowywany dziś w znacznej części zabytkowy dawny dworzec - obecnie w nowych, prywatnych rękach. Główna część tej przestrzeni, od skrzyżowania z ul. św. Jana do skrzyżowania z ul. Mielęckiego i Mariacką, służy dotąd jako nieuporządkowany parking.
Centralnym punktem odnowionego miejsca ma być wyłączony z ruchu plac na wysokości zbiegu ul. Dworcowej i Dyrekcyjnej (o wymiarach około 55 m na 37 m). Od strony ul. św. Jana zaplanowano niewielki parking - na ok. 30 miejsc. Zamiast usuniętych w lutym br. trzech dotychczasowych drzew, posadzone mają zostać 54 nowe, wysokie na 4-5 m.
W tegorocznym budżecie miasta na realizację zadania pod nazwą "Przebudowa strefy śródmiejskiej - obszar ul. Dworcowej i Tylnej Mariackiej" zaplanowano 20,4 mln zł. Taką kwotę miasto zabezpieczyło na zakończenie prac projektowych (w zakresie uzyskania pozwolenia na budowę) dla ul. Dworcowej, a także na realizację przygotowanych równolegle prac na ul. Tylnej Mariackiej.
Zaplanowana wartość nie wystarczy na prace budowlane na Dworcowej, zatem już w lutym br. miasto sygnalizowało zamiar przeniesienia części środków planowanych wcześniej na 2020 r., aby roboty mogły ruszyć jeszcze w tym roku. W opisie obecnego zamówienia termin wykonania prac ustalono na 10 miesięcy od podpisania umowy.
Przygotowywana osobno przebudowa ul. Tylnej Mariackiej wiążę się z potrzebą utworzenia zaplecza reprezentacyjnego fragmentu miasta. W związku z wyłączeniem ruchu na ul. Dworcowej, ulica Tylna Mariacka stanie się dwukierunkowa, z połączeniem z ul. Francuską. Przy murze oporowym terenu kolejowego ma powstać wielopoziomowy parking automatyczny na co najmniej 240 samochodów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.