Górnicze ekipy znowu będą potrzebne na ziemi wałbrzyskiej. W przyszłym roku ma wreszcie ruszyć budowa najdłuższego tunelu drogowego w Polsce, oznaczonego symbolem TS26. Powstanie on w Górach Wałbrzyskich, koło wsi Stare Bogaczowice. W przyszłości pojadą nim kierowcy podróżujący drogą ekspresową S3 Świnoujście-Lubawka.
- Tunel TS26 zaprojektowano w taki sposób, aby ograniczyć konieczność ingerencji w istniejący układ terenowy. Przebiega on przez zbocze Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich, po terenie Gminy Sady Dolne i Stare Bogaczowice - informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- W ramach realizacji tuneli drogowych nie przewiduje się wykonania szybów wentylacyjnych.
Tunel będzie dwunawowy. Jezdnia w kierunku Świnoujścia znajdzie się w tunelu na długości około 2300 m. Natomiast tunel, w którym usytuowany będzie pas jezdni w kierunku Lubawki, będzie mieć około 2273 m. Na przeważającym odcinku obie nawy tunelu wykonane zostaną techniką górniczą, a tylko odcinki wlotowe i wylotowe sposobem odkrywkowym.
W ciągu drogi S3 powstanie też drugi dwunawowy tunel TS32 koło nieodległej wsi Gostków. Obydwie nawy mają mieć po około 320 m długości. GDDKiA nie posiada informacji, żeby na terenie, na którym powstaną tunele, prowadzone były wcześniej prace górnicze.
Inwestycja zapowiadana była już kilka lat temu. Prace na tym fragmencie drogi S3 umieszczone były w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W 2013 r. zapowiadano rychłe ogłoszenie przetargów. Wedle obecnych zapewnień przedstawicieli GDDKiA, wykonanie finalnych projektów tuneli drogowych TS26 i TS32 przewiduje się na I kwartał 2020 r. Jeszcze przed letnimi wakacjami w 2020 r. ma się rozpocząć drążenie tuneli. Zakłada się, że zakończenie prac nastąpi przed końcem 2023 r.
Może się zdarzyć, że do tego czasu tunel w Starych Bogaczowicach straci prymat najdłuższego. Zdetronizować go może tunel w ciągu południowej obwodnicy Warszawy, który ma mieć 2355 m. On jednak jest wykonywany metodą powierzchniową, a nie górniczą.
Stare Bogaczowice leżą na północ od masywu Trójgarba (778 m n.p.m.), a także kilka kilometrów od wałbrzyskiego zamku Książ. Natomiast Gostków, koło którego ma powstać krótszy tunel drogowy, leży nieco na zachód od Starych Bogaczowic, u podnóża góry Borowiec (645 m n.p.m.). Obydwa tunele mogą być potencjalnie wykorzystane w razie wojny dla ewakuacji ludności.
- Konstrukcja tunelu może stanowić zabezpieczenie i ukrycie ludzi tak samo jak duże przejścia dla zwierząt - stwierdza Magdalena Szumiata z GDDKiA.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.