Kopalnie Jastrzębskiej Spółki Węglowej realizują programy „Jakość” oraz „Efektywność”. Postawiono m.in. na mobilny transport i innowacyjne technologie odstawy urobku. W kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie z dużym rozmachem rozwija się mobilny transport oraz innowacyjne technologie odstawy urobku.
Ciągniki manewrowe elektryczne, zasilane akumulatorowo, charakteryzują się niewielkimi gabarytami, nie wytwarzają spalin, nie pogarszają warunków klimatycznych. W warunkach ruchu Zofiówka sprawdzają się doskonale. Kompleksowe podejście do odstawy urobku polega z kolei na wprowadzeniu podajników taśmowych z napędem wysypowym oraz przenośników taśmowych dużej mocy, które wraz z trasami budowane są dla konkretnie projektowanej ściany. Zastosowane duże moce przenośników pozwoliły osiągać duże długości tras. W ramach kompleksowego podejścia do odstawy urobku wprowadzono także nowoczesne przesypy urobku wyposażone w stoły antyudarowe.
W ruchu Borynia również dokonuje się prawdziwa przemiana technologiczna. Każdy zakup sprzętu poprzedzony był dokładną analizą ekonomiczną.
- Po przeprowadzonych analizach doszliśmy również do wniosku, że będziemy odchodzić od kolejek o dużych mocach silnika spalinowego. W ostatnim czasie zakupiliśmy trzy kolejki o mocy 80 kW i sile uciągu 100 kN. Przy mniejszych silnikach mamy mniejsze zużycie paliwa, emitujemy do powietrza kopalnianego mniej spalin i mniejszą ilość ciepła. Będziemy również dążyć do tego, aby każdy oddział posiadał kolejki manewrowe, tak żeby dokonać konkretnego podziału na transport główny i transport oddziałowy – wyjaśnia Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych ds. transportu.
Kolejnym krokiem w dziedzinie rozwoju transportu i podniesienia jego efektywności w boryńskim zakładzie górniczym był zakup automatycznych stacji tankowania. Skrócą one czas tankowania maszyny przy 120 l z 15 min do zaledwie 4 min.
Nowoczesny transport nie ominął oczywiście załogi. Kopalnia ma obecnie sześć rejonów, do których prowadzona jest jazda ludzi przy użyciu kolejek podwieszonych. W planach mają zostać uruchomione kolejne dwie.
Wygodny i bezpieczny transport służy pracownikom, ale ma też ogromny wpływ na efektywność pracy.
Warto również przypomnieć, że już 1,5 roku temu w ruchach Borynia i Zofiówka uruchomiono kolejki podwieszane, wyposażone we własne oświetlenie. Zestawy osobowe są podświetlane od dołu na biało podczas wsiadania i wysiadania załogi do kolejki oraz na czerwono, gdy kolejka jest w ruchu. Podczas transportu materiału kolejka oświetla stację materiałową, ponadto istnieje możliwość oświetlenia trasy transportu. Wynalazek sprzyja przede wszystkim podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa.
Inwestycje w transporcie wpisują się w strategię JSW przyjętą na lata 2018-2030. Zakłada ona stopniowy wzrost produkcji węgla z 14,9 mln t w 2017 r. do 18,2 mln t w 2030 r. Poziom produkcji i sprzedaży koksu zaplanowano na poziomie powyżej 3,4 mln t. Docelowo, koks wielkopiecowy o wysokich parametrach ma stanowić aż 78 proc. produkcji grupy. Z kolei łączne nakłady inwestycyjne i kapitałowe w całej grupie w okresie obowiązywania strategii będą kształtować się na poziomie około 18,9 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Fajnie macie my na Staszicu do POC robimy ok 14 km na nogach w dwie strony w drodze powrotnej mamy jeden gwarek 1000m do jazdy ludzi czynny od święta jak i nowa inwestycja Patentusy które stoją i ładnie wyglądają.....