Zwiększenie bezpieczeństwa pracy, inwestycje w komunikację podziemną - przewodową i bezprzewodową, identyfikacja pracowników to tylko niektóre z projektów, o których rozmawiano dwa lata temu podczas poprzedniego International Mining Forum, a które obecnie są już w zaawansowanej fazie realizacji przez Jastrzębską Spółkę Węglową.
- Teraz po dwóch latach mamy okazję pokazać, co już zostało zrobione i opowiedzieć o naszych planach – mówił Daniel Ozon, prezes JSW.
Centrum Zaawansowanej Analityki Danych, obudowy kotwiowe, która zwiększą znacznie tempo praz drążeniowych i zmniejszą zużycie stali.
- Jesteśmy także w fazie konsultacji m.in. z Głównym Instytutem Górniczym w sprawie zakupu autonomicznego kompleksu ścianowego, czyli wydobycia bez udziału górników – wyliczał prezes JSW.
Wspomniał także o projekcie dotyczącym produkcji włókien węglowych, poszukiwanych przez przemysły motoryzacyjny i lotniczy.
- Kolejny projekt dotyczy produkcji wodoru, jego separacji z gazu koksowniczego. Bylibyśmy w stanie wyprodukować go na potrzeby zasilania 700-800 autobusów kursujących w metropolii. To niemal połowa zapotrzebowania. Jako pierwsi podczas szczytu klimatycznego COP24 pokazaliśmy autobus na wodór – wyliczał Daniel Ozon.
Przypomniał, że źródła finansowania dla węgla wysychają.
- Musimy walczyć o pieniądze od akcjonariuszy i im pokazywać, że dbamy o środowisko. Tego wymagają od nas też banki. Pomaga nam obecność węgla koksowego na liście surowców krytycznych Unii. Musimy zadbać o to, aby na niej zostać. Uzyskanie dodatkowego finansowania, bez tej listy nie byłoby możliwe – podkreślił Daniel Ozon.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.