Miasto chce dofinansować kwotą niespełna 500 tys. zł opracowanie studium wykonalności dla odbudowy linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju. To pierwszy krok do odtworzenia połączenia kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic.
Jak poinformowali przedstawiciele urzędu miejskiego w Jastrzębiu-Zdroju decyzja o współfinansowaniu studium wykonalności jest efektem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez władze miasta z marszałkiem województwa śląskiego oraz ministerstwem infrastruktury oraz zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że ma ono kosztować 3 mln 200 tys. zł.
– Dokument ten ma dokładnie określić, który wariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny i gwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami – tłumaczy Roman Foksowicz, zastępca prezydenta.
Samorządowcy z Jastrzębia-Zdroju przekazali, że propozycja marszałka województwa śląskiego dotycząca partycypacji finansowej w wysokości 15 procent kosztów opracowania, tj. 480 tys. zł w zupełności pokrywa się zamysłem prezydent miasta, która planowała od początku podjęcia się tej inicjatywy.
- Właśnie taka była nasza propozycja od chwili, gdy pojawił się temat odtworzenia linii kolejowej. Naszą intencją było, by gminy wniosły swój wkład do wykonania dokumentu, który jest podstawą odbudowy linii kolejowej do Katowic. Pozostają jeszcze do uzgodnienia z marszałkiem kwestie czy nasz wkład w wysokości 480 tys. zł będzie wydatkowany w 2019 czy 2020 roku oraz sposób przekazania dotacji dla marszałka czyli warunki porozumienia – mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Przedstawiciele jastrzębskiego samorządu szacują, że jeśli prace nad studium wykonalności potrwają od dwóch do trzech lat (wraz z operatem środowiskowym), to rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic może rozpocząć się już w 2023 roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Bla bla ble ble ! O tych ciuchciowozach trąbią już od 2010roku i jedyne co do tej pory zrobiono,to likwidacja zdewastowanej/opuszczonej linii w SJZ Dofinansowanie jedno już było-a że forsa poszła w prywatne łapki... . Miasto kopidoła a nie jakieś tam jastrzębie-zdrój stara się o parowozy ciu ciu machajcie dzieci bo ciuchcia jedzie ciu ciu
Oby te studium zawierało linię na Wodzisław Śląski, a tu powody: -linia na Wodzisław Śląski jest jest łatwiej odbudować i utrzymać nie ma szkód górniczych teren jeszcze upadnie od 4 do 11 metrów do 2040 według prognoz kopalń: A tu jak to teraz wygląda i ciągle jest nadsypywane: google pl/.../data!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOO... -szybciej dojedziemy do Katowic przez Wodzisław, gdyż nie będzie przesiadek np w Orzeszu czy Tychach, a będzie na dzień dobry 6 par pociągów bezpośrednich dodatkowo SKM Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie - w przyszłości ma być uruchomiona linia Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław i można ją spokojnie przedłużyć do Jastrzębia. - Linia na Wodzisław daje spójność regionu oraz pełne zapełnieni pociągów -jest możliwe uruchomienie pociągów pośpiesznych czy nawet IC od Jastrzębia przez Wodzisław, Radlin Obszary, Rybnik, Leszczyny-Orzesze-Mikołów-Katowice Ligota do Katowic i dalej np Warszawa A tutaj link do listu TEK o walorach linii na Wodzisław : tek wb pl/2019-01-31_tek-wsw pdf A tu walka o linię przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei TEK tek cba pl/sjz html