Do końca października br. potrwa, realizowana przez Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju, modernizacja lotniska w Gliwicach. Port, dotąd o charakterze sportowym, będzie mógł obsługiwać także loty biznesowe i tzw. mały ruch cargo.
Wykonawca robót - wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów (PRUiM) w Gliwicach - ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości ok. 900 m, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.
Modernizacja lotniska jest finansowana przez miasto, a realizowana przez miejską spółkę - Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR). Prace rozpoczęły się jesienią ub.r. Od tego czasu m.in. na nowej drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych, kształtu nabiera też nowa droga dojazdowa, łącząca ul. Pilotów z modernizowanym obszarem.
"PRUiM wykonał już całość nasypów pod drogę startową i drogę kołowania oraz część podbudowy pod drogę dojazdową łączącą ul. Pilotów z modernizowaną częścią lotniska. Na drodze startowej rozpoczęto budowę warstw konstrukcyjnych. Gotowa jest część zbiorczej kanalizacji deszczowej, przygotowano także teren pod ścieżkę rowerową w nowym przebiegu" - poinformowała dyrektor GAPR Sylwia Rudek-Matuszczak, cytowana w poniedziałkowym biuletynie informacyjnym Urzędu Miasta w Gliwicach.
W najbliższym czasie mają rozpocząć się prace związane z układaniem odwodnienia liniowego drogi startowej i drogi kołowania oraz budowa części retencyjnej kanalizacji deszczowej. Trwają także prace geodezyjne, a niebawem rozpoczną się roboty przy budowie płyty postojowej. Wykonawca rozpoczął również prace elektryczne związane z oświetleniem pasa startowego oraz drogi kołowania. W maju planowane jest rozpoczęcie budowy ścieżki rowerowej w nowym śladzie.
W pobliżu modernizowanego portu mają ulokować się podmioty związane z lotnictwem - nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne w północno-wschodniej części obiektu.
- Sprzedaliśmy w drodze przetargu sześć działek, zaś siódma została wydzierżawiona na okres 10 lat. Wszyscy inwestorzy związani są z działalnością lotniczą. W związku z tym w trybie nadzoru autorskiego zleciliśmy projektantowi przygotowanie projektu zagospodarowania północno-wschodniej części lotniska, w tym płyty przedhangarowej dla naszych inwestorów. Płyta zostanie wybudowania ze środków GAPR - zapowiedział prezes Agencji Bogdan Traczyk.
Spółce pozostają jeszcze tereny inwestycyjne w południowej części lotniska, przylegające do projektowanej południowej obwodnicy miasta. Trwają rozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi tym obszarem.
Po modernizacji gliwicki port lotniczy ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. do lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, aż do Katowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.