Od najbliższego weekendu do wiosny 2020 r. rozplanowano modernizację ok. 3-kilometrowego odcinka głównej linii tramwajowej w Dąbrowie Górniczej. Początek robót będzie wiązał się z pierwszymi utrudnieniami w ruchu tramwajów.
O podpisaniu z firmą Tor-Krak wartej 62,9 mln zł brutto umowy ws. tych prac spółka Tramwaje Śląskie informowała w połowie stycznia br. To jeden z większych remontów istniejących torowisk w obecnym miliardowym projekcie unijnym tego operatora i pierwsza tramwajowa inwestycja dotowana przez Unię Europejską w Dąbrowie Górniczej.
Chodzi o modernizację wydzielonego torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej - od ronda Budowniczych Huty Katowice do skrzyżowania z ul. Zaplecze, z częścią pętli Gołonóg. Długość modernizowanego odcinka linii dwutorowej wyniesie ok. 2,8 km.
Jak poinformował w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, prace prowadzone będą w pierwszej kolejności na dwóch fragmentach tego odcinka: od ronda Budowniczych Huty Katowice do okolic skrzyżowania z ul. Młodych oraz od przystanku Gołonóg Laski do przejazdu przez ul. Kasprzaka w dzielnicy Tworzeń.
Aby w czasie wykonywania robót tramwaje mogły kursować akurat nieremontowanym torem (z mijankami) konieczna jest budowa tzw. rozjazdów technologicznych. Związaną z tym przerwę w ruchu Tramwaje Śląskie zaplanowały od sobotniego poranka do poniedziałku rano.
W tym czasie tramwaje od strony Będzina i Czeladzi będą dojeżdżały do pętli Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy. Uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa - od pętli Urząd Pracy do Huty Katowice. Autobusy będą zatrzymywały się na przystankach autobusowych lub tymczasowych, na wysokości tramwajowych.
Rozpoczynane obecnie roboty obejmą znaczną część dąbrowskiej linii, wiodącej wzdłuż głównych arterii miasta, która nie została objęta zakończonymi już pracami projektowymi zmierzającymi do ich gruntownej modernizacji.
Cały unijny projekt Tramwajów Śląskich wpisuje się bowiem w plany lokalnego samorządu pod hasłem "Zielonej mobilności". Zakładają one zmianę układu komunikacyjnego i wprowadzenie równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym. Miasto współpracuje przy nich z Tramwajami Śląskimi - samorząd i spółka m.in. wspólnie zamówiły ukończony już projekt przebudowy głównych arterii Dąbrowy Górniczej, wraz z torowiskami.
Wydzielone z tego przedsięwzięcia roboty przy dąbrowskiej ul. Kasprzaka są natomiast elementem pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały ten projekt, prowadzony przez spółkę Tramwaje Śląskie, zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.
Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowane jest łącznie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.