W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy w Sosnowcu powinno powstać ok. 10 km dróg rowerowych, które dopełnią drogi dla rowerzystów zbudowane w ostatnich latach, tworząc razem główny system połączeń rowerowych w tym mieście - wynika z informacji miejscowego samorządu.
Nowe drogi rowerowe powstaną wzdłuż ulic: Grota-Roweckiego, Żeromskiego, Orlej, Braci Mieroszewskich, Mierosławskiego, alei Mireckiego i Bulwaru Czarnej Przemszy. Dotąd miasto wyłoniło już wykonawców drogi wzdłuż pierwszego odcinka ul. Grota-Roweckiego (za 1,45 mln zł), Żeromskiego (1 mln zł) i Bulwaru Czarnej Przemszy (0,85 mln zł).
- Rozpisaliśmy już właściwie wszystkie przetargi, w tym na kilometrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż al. Mireckiego, który jest ważnym łącznikiem pomiędzy ulicami Piłsudskiego i Grota-Roweckiego. Liczę, że z nowego połączenia będzie można korzystać jeszcze w tym roku - powiedział prezydent miata Arkadiusz Chęciński.
Również do listopada br. powinny być gotowe 700-metrowa droga wzdłuż ul. Orlej i podobnej długości fragment wzdłuż ul. Grota-Roweckiego. Za pięć miesięcy powinien być gotowy blisko 600-metrowy fragment wzdłuż ul. Żeromskiego. Ruszyły też postępowania na trzy kolejne drogi rowerowe, w tym wzdłuż ul. Orlej, co pozwoli na dojazd rowerem do granicy z Będzinem.
W ciągu 17 miesięcy od podpisania umów mają być budowane: blisko 4-kilometrowa trasa wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich od granicy z Dąbrową Górniczą do ronda Jana Pawła II, 700-metrowy fragment wzdłuż Bulwaru Czarnej Przemszy między ul. 1 Maja i Parkiem Harcerskim oraz 600-metrowy odcinek wzdłuż ul. Mierosławskiego.
- To będzie ten główny szkielet od Dąbrowy Górniczej do Niwki i wzdłuż ulic Piłsudskiego i 3 Maja do Środuli - od niego będą odchodziły ścieżki łączące poszczególne ulice. Wzdłuż tych ścieżek będą powstawały nowe stacje rowerowe - trzynaście stacji, które powinny w całości funkcjonować w przyszłym sezonie rowerowym, od wiosny 2020 r. - zasygnalizował Chęciński.
Nowe drogi rowerowe, nowe stacje roweru miejskiego, a także modernizacja pięciu przejść podziemnych (częściowo z przystankami), są możliwe dzięki otrzymaniu przez sosnowiecki samorząd ok. 21,7 mln zł unijnego wsparcia na drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych.
Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramach szacowanego na 67 mln zł projektu (przy dotacji na poziomie około 56 mln zł) w dwóch ostatnich latach przebudował ul. 3 Maja w ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontował siedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km dróg rowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalni rowerów.
Teraz, dzięki otrzymanemu pod koniec 2018 r. kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln zł miasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych.
W ogłoszonym na początku lutego jednym postępowaniu - podzielonym na części - miasto chce wyłonić wykonawców przebudów pięciu dużych przejść podziemnych, m.in. w rejonie Placu Ćwierka i tzw. plastrów miodu (potoczna nazwa pawilonów przy ul. 3 Maja w pobliżu skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz pod skrzyżowaniem ulic Piłsudskiego z Sobieskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.